Langkau ke kandungan utama

Perkembangan Otak Bayi

Petah nya budak tu bercakap, cerdiknya dia!! Woot woot...mesti bangga kan kalau anak kita di puji macam tu..hihi

Percaya tak sedari usia tiga hingga sembilan tahun, otak menggunakan lebih banyak tenaga berbanding waktu lain dalam kehidupan kita. Inilah saatnya perkembangan otak pada anak-anak kecil berlaku. Oleh itu, bagi memastikan perkembangan otak anak2 anda berkembang dengan baik, kita disarankan agar memberi nutrisi yang berkhasiat untuk anak2 kita. 40% daripada pelajar2 yang mengambil omega 3 menunjukkan peningkatan yang ketara dalam prestasi sekolah berhubung dengan membaca, ejaan dan tingkah laku. Penyelidikan juga menunjukkan omega 3 membantu menajamkan memori, meningkatkan keupayaan memori dan fokus pada pembelajaran serta meningkatkan mood dan emosi belajar anak2.
Pada otak anak usia 3 tahun, terbentuk berbilion sel yang dipanggil neuron, yang menghantar dan menerima maklumat. Tugasnya lima tahun ke depan adalah menguruskan neuron ini menjadi rangkaian sambungan berkelajuan tinggi yang akan mengawal emosi, fikiran, dan pergerakan.

Para pakar menerangkan otak anak seperti 'plastik'. Ertinya, otak sangat anjal dalam perubahan, dan pengalaman itu secara fizikal mengubah, atau mengarahkan, perkembangan sambungan antara bahagian otak yang berbeza. (Ini juga berlaku pada orang dewasa, tapi dalam tahap yang jauh berbeza.) Sambungan yang paling sering digunakan adalah membuat anak berjalan dan cerdik bercakap. Sementara itu, perubahan fizikal lain turut berlaku sehingga mesej-mesej dalam otak yang dihantar semakin cepat sampai dan lebih berkesan. Hasilnya: Anak anda akan lebih cepat berfikir.

"Anda boleh tahu jika sambungan otak jenis ini mula terbentuk," kata Jane Healy, Ph.D., penulis dari Your Child s Growing Mind: Brain Development and Learning From Birth to Adolescence. Iaitu apabila "Tiba-tiba anak mula menanyakan hal-hal baru dan menggunakan kata-kata baru." Perasan tak pada ketika umur 3 tahun, anak2 sudah mula bertanya macam2 soalan kepada org sekeliling apatah lagi ibu atau bapanya..dan dia lebih banyak bercakap kepada mereka yang sebaya dengan nya.

Pada usia dua hingga tiga tahun, ada peningkatan aktiviti pada dua kawasan utama otak yang memproses bahasa, hal ini terbukti dari peningkatan secara drastik perbendaharaan kata anak prasekolah-mula dari sekitar 900 kata sampai 2.500-3.000 kata sebelum mencapai umur lima tahun.

Pada masa yang sama, sambungan saraf yang tidak digunakan akan mati dalam proses yang dikenali sebagai pruning. Bunyi macam seramkan? Tapi, pruning merupakan proses semula jadi dan perlu. Awalnya, otak manusia mempunyai  lebih banyak sambungan dari yang diperlukan anak (atau orang dewasa), termasuk, umpamanya, yang berkaitan dengan kemampuan melafazkan bunyi semua bahasa di dunia. Dan, jangan pikir tambahan sambungan bermakna makin tinggi kecerdasan: Bila sambungan yang tak terpakai itu tidak dibuang, otak pun kacau dan tidak boleh berfungsi dengan baik, kata Healy.

Ini adalah fakta!! Setiap anak akan mengembangkan keunikan otak masing-masing. Semua jenis kemahiran (bermain muzik atau sukan),termasuk setiap fikiran, perasaan, dan pengalaman akan berinteraksi dengan genetik yang dimiliki dan mewujudkan rangkaian otak tersendiri.
 
Oleh itu, kita sebagai ibu bapa perlu memastikan anak kita dapat menggunakan kemahiran otak mereka dengan berkesan dengan memberi nutrisi yang baik untuk mereka. Vitamin Shaklee iaitu Omega Guard dan Mealshake adalah antara vitamin terbaik yang patut anda bagi pada anak2 anda. Omega Guard misalnya mengandungi minyak ikan terbaik yang umum ketahui memang baik untuk perkembangan otak. Sebab itulah, ibu2 yang mengandung disarankan makan omega kerana ia baik untuk perkembangan otak bayi dan mengurangkan risiko kemurungan dan meroyan lepas ibu bersalin.

Jadi? Apa kita tunggu lagi? Bagi ibu2 yang tengah mengandung, mulakan makan Omega Guard bagi memastikan perkembangan otak bayi anda berkembang dengan sebaiknya. Bagi ibu yang mempunyai anak2 kecil pula, biasakan anak anda dengan Omega Guard kerana ia membantu anak2 fokus semasa belajar dan meningkatkan kemahiran mereka.Cubalah dan anda pasti tidak menyesal!!

Nak tahu apa lagi vitamin shaklee yang baik untuk otak? Baca kat sini :-


Anda nak beli sendiri? Sila klik di sini 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=91024559c37865feea27551343dfafe8
atau anda juga boleh hubungi saya

Shaklee Independent Distributor
SID :1104421
Noor Hasmah Jamaludin


 
0138214890

noorzamris@gmail.com

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Bartholyn Cyst Dan Cara Rawatannya

Assalamualaikum

Pertanyaan dari seorang customer pagi ni membuka mata saya pada Bartholyn Cyst iaitu keadaan dimana kelenjar bartholin tersumbat.

Setiap wanita mempunyai sepasang kelenjar Bartholin, satu di kanan dan satu lagi di kiri bahagian berhampiran pintu faraj. Kelenjar ini berfungsi menghasilkan cecair sebagai pelincir apabila nafsu seseorang wanita terangsang.Setiap kelenjar bartholin berfungsi menghasilkan cairan, yang kemudian disalurkan keluar melalui saluran yang disebut saluran kelenjar barthollin. Fungsi cairan ini adalah menjaga kelembapan vagina agar dalam keadaan sihat. Jika kelenjar bartholin terganggu, maka produksi cairan vagina turut terganggu dan menyebabkan terganggunya kesihatan vagina.
Lazimnya kelenjar Bartholin yang tersumbat laluannya boleh menyebabkan cecair terbabit berkumpul di dalam kelenjar sehingga membentuk cyst yang semakin lama semakin membesar apabila seseorang wanita mengalami rangsangan seksual berulang kali. Bartholyn cyst sebenarnya …

Sakit Badan Selepas Bersalin

Tips Anak Tertelan Barang

Aduh!! Mak mana yang tak risau kalau anak kecil apatah lagi yang berumur dalam lingkungan 1-5 tahun tertelan barang!
Apa yang perlu dibuat?
*Rilek *Jangan Panik *Bawa anak ke hospital
Apa yang pihak hospital akan lakukan?

X-ray dada (chest) dan abdomen (perut)
x-ray akan menentukan dimana kedudukan barang tersebut.
Sama ada di: - Esophagus (salur dari mulut ke perut) -Dalam perut -Ataupun dalam usus kecil/besar
X-ray juga dapat estimate berapa besar benda tersebut dan menentukan apa yang patut doktor buat.
Kebiasaannya barang yang ditelan akan masuk terus ke sistem penghadaman. Dari Esophagus, turun ke perut, selepas tu ke usus kecil dan ke usus besar.
Sekiranya anak anda mengalami simptom :
-batuk -susah bernafas -muka jadi kebiruan
Itu merupakan tanda barang tersebut tersekat di salur pernafasan.
Sekiranya anak anda mengalami simptom:
-muntah -tidak dapat menelan makanan/minuman -sakit perut -berak berdarah -demam
Itu merupakan tanda barang tersebut tersekat di salur penghadaman sama ada di Esophagus ataupu…