Langkau ke kandungan utama

Perkembangan Otak Bayi

Petah nya budak tu bercakap, cerdiknya dia!! Woot woot...mesti bangga kan kalau anak kita di puji macam tu..hihi

Percaya tak sedari usia tiga hingga sembilan tahun, otak menggunakan lebih banyak tenaga berbanding waktu lain dalam kehidupan kita. Inilah saatnya perkembangan otak pada anak-anak kecil berlaku. Oleh itu, bagi memastikan perkembangan otak anak2 anda berkembang dengan baik, kita disarankan agar memberi nutrisi yang berkhasiat untuk anak2 kita. 40% daripada pelajar2 yang mengambil omega 3 menunjukkan peningkatan yang ketara dalam prestasi sekolah berhubung dengan membaca, ejaan dan tingkah laku. Penyelidikan juga menunjukkan omega 3 membantu menajamkan memori, meningkatkan keupayaan memori dan fokus pada pembelajaran serta meningkatkan mood dan emosi belajar anak2.
Pada otak anak usia 3 tahun, terbentuk berbilion sel yang dipanggil neuron, yang menghantar dan menerima maklumat. Tugasnya lima tahun ke depan adalah menguruskan neuron ini menjadi rangkaian sambungan berkelajuan tinggi yang akan mengawal emosi, fikiran, dan pergerakan.

Para pakar menerangkan otak anak seperti 'plastik'. Ertinya, otak sangat anjal dalam perubahan, dan pengalaman itu secara fizikal mengubah, atau mengarahkan, perkembangan sambungan antara bahagian otak yang berbeza. (Ini juga berlaku pada orang dewasa, tapi dalam tahap yang jauh berbeza.) Sambungan yang paling sering digunakan adalah membuat anak berjalan dan cerdik bercakap. Sementara itu, perubahan fizikal lain turut berlaku sehingga mesej-mesej dalam otak yang dihantar semakin cepat sampai dan lebih berkesan. Hasilnya: Anak anda akan lebih cepat berfikir.

"Anda boleh tahu jika sambungan otak jenis ini mula terbentuk," kata Jane Healy, Ph.D., penulis dari Your Child s Growing Mind: Brain Development and Learning From Birth to Adolescence. Iaitu apabila "Tiba-tiba anak mula menanyakan hal-hal baru dan menggunakan kata-kata baru." Perasan tak pada ketika umur 3 tahun, anak2 sudah mula bertanya macam2 soalan kepada org sekeliling apatah lagi ibu atau bapanya..dan dia lebih banyak bercakap kepada mereka yang sebaya dengan nya.

Pada usia dua hingga tiga tahun, ada peningkatan aktiviti pada dua kawasan utama otak yang memproses bahasa, hal ini terbukti dari peningkatan secara drastik perbendaharaan kata anak prasekolah-mula dari sekitar 900 kata sampai 2.500-3.000 kata sebelum mencapai umur lima tahun.

Pada masa yang sama, sambungan saraf yang tidak digunakan akan mati dalam proses yang dikenali sebagai pruning. Bunyi macam seramkan? Tapi, pruning merupakan proses semula jadi dan perlu. Awalnya, otak manusia mempunyai  lebih banyak sambungan dari yang diperlukan anak (atau orang dewasa), termasuk, umpamanya, yang berkaitan dengan kemampuan melafazkan bunyi semua bahasa di dunia. Dan, jangan pikir tambahan sambungan bermakna makin tinggi kecerdasan: Bila sambungan yang tak terpakai itu tidak dibuang, otak pun kacau dan tidak boleh berfungsi dengan baik, kata Healy.

Ini adalah fakta!! Setiap anak akan mengembangkan keunikan otak masing-masing. Semua jenis kemahiran (bermain muzik atau sukan),termasuk setiap fikiran, perasaan, dan pengalaman akan berinteraksi dengan genetik yang dimiliki dan mewujudkan rangkaian otak tersendiri.
 
Oleh itu, kita sebagai ibu bapa perlu memastikan anak kita dapat menggunakan kemahiran otak mereka dengan berkesan dengan memberi nutrisi yang baik untuk mereka. Vitamin Shaklee iaitu Omega Guard dan Mealshake adalah antara vitamin terbaik yang patut anda bagi pada anak2 anda. Omega Guard misalnya mengandungi minyak ikan terbaik yang umum ketahui memang baik untuk perkembangan otak. Sebab itulah, ibu2 yang mengandung disarankan makan omega kerana ia baik untuk perkembangan otak bayi dan mengurangkan risiko kemurungan dan meroyan lepas ibu bersalin.

Jadi? Apa kita tunggu lagi? Bagi ibu2 yang tengah mengandung, mulakan makan Omega Guard bagi memastikan perkembangan otak bayi anda berkembang dengan sebaiknya. Bagi ibu yang mempunyai anak2 kecil pula, biasakan anak anda dengan Omega Guard kerana ia membantu anak2 fokus semasa belajar dan meningkatkan kemahiran mereka.Cubalah dan anda pasti tidak menyesal!!

Nak tahu apa lagi vitamin shaklee yang baik untuk otak? Baca kat sini :-


Anda nak beli sendiri? Sila klik di sini 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=91024559c37865feea27551343dfafe8
atau anda juga boleh hubungi saya

Shaklee Independent Distributor
SID :1104421
Noor Hasmah Jamaludin



0138214890

noorzamris@gmail.com

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Yang Perlu Kita Tahu..Berapa Oz Yang Bayi Patut Minum..

Bismillah.. Pasti ada antara kita yang masih confuse terutama mak-mak yang baru melahirkan anak..berapa oz susu yang nak diberi pada anak terutama bayi yang kurang dari setahun. Misi kat klinik pernah bertanya  pada saya berapa oz susu saya bagi pada anak yang umur 2 bulan? Saya jawab saya masih breasfeeding dan bagi susu formula hanya sesekali saja. Itupun tak sampai 2 oz. Then misi pun jawab, sepatutnya bayi yang berumur bawah 5 bulan, hanya perlu minum susu tidak lebih dari 3 oz untuk setiap kali penyususna. Logiknya perut bayi memang tak besar..hanya sebesar biji guli saja! Nak tahu macam mana cara menentukan berapa oz susu yang nak diberi kepada bayi anda? Cuba formula ini.. Darabkan berat badan bayi (dalam unit pound) dengan 2.5 Formula mengikut umur bayi Baru dilahirkan sehingga berumur sebulan - 30ml-60ml (1oz-2oz) Sebulan sehingga 2 bulan - 90ml-120ml(3oz-4oz) 2 bulan sehingga 6 bulan - 120ml-180ml (4oz-6oz) 6 bulan hingga setahun - 180ml-220ml (6o

Cara Pengambilan ESP SHAKLEE Dengan Betul

Assalamualaikum dan salam sayang semua pengunjung setia blog Noorzamris Hari ni nak cerita lagi tentang one of our best seller.. apa lagi kalau bukan  ESP ...!! SIAPA DAH JATUH CINTA DENGAN ESP??? yang dah cuba mesti jatuh cinta dengan ESP ni...  betul tak??? Saya pun dah jatuh cinta juga...hehe tapi,ada yang mengeluh kata macam mana nak jatuh cinta,nak bancuh pun tak tau macam mana..sabar ye...ni nak bagitau macam mana cara pengambilan yang betul untuk ESP ni supaya semua orang boleh cuba dan jatuh cinta dengannya...hehe banyak cara sebenarnya boleh bancuh ESP ni..mudah aje...cuma perlu ingat jangan bancuh dengan air panas dan jangan campur dengan minuman yang ada kafein.. CARA PENGAMBILAN ESP SHAKLEE: -bancuh 3 sudu besar ESP bersama air kosong atau campur ke dalam minuman kegemaran anda...kalu rasa 3 sudu besar tu pekat sangat,boleh bancuh sikit2... contohnya, pagi bancuh 1 sudu besar, tengahari 1 sudu besar dan sebelum tidur 1 sudu besar

Tips Pengambilan Terbaik Vivix

Vivix ®  Minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Vivix ®  mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi. Vivix sudah dipatenkan. Bahan-bahan utamanya telah diuji secara klinikal dan ianya eksklusif hanya untuk Shaklee. Cara Makan Vivix Kaedah 1 Cara Pengambilan Vivix: 1 sudu teh sehari Ambil 1 sudu teh sebelum sarapan atau selepas bangun tidur. Vivix paling bagus diambil semasa perut kosong. Sekiranya anda penghidap gastrik, anda dinasihatkan mengambil vivix selepas makan. Pastikan anda minum air dengan banyak juga, sekurang-kurangnya 3 liter sehari. 1 liter air = 25 kg berat badan Sukatan 1 sudu teh diberikan adalah standard sahaja, sekiranya anda am