Langkau ke kandungan utama

Asid ellagic

Apakah Asid ellagic?

Asid ellagic adalah fitokimia, atau kimia tumbuhan, yang terdapat dalam anggur, raspberi, strawberi, kranberi, walnut, pecans, delima dan makanan tumbuhan lain. 

Asid ellagic seolah-olah mempunyai beberapa ciri-ciri anti-kanser. Ia boleh bertindak sebagai anti-oksidan, dan telah didapati menyebabkan kematian sel dalam sel kanser di makmal. 

Dalam kajian makmal yang lain, asid ellagic seolah-olah untuk mengurangkan kesan estrogen dalam menggalakkan pertumbuhan sel-sel kanser payudara dalam tisu. Ada juga laporan bahawa ia boleh membantu hati untuk memecahkan atau mengeluarkan sesetengah bahan penyebab kanser dari darah. Asid ellagic juga di dapati mengurangkan penyakit jantung, kecacatan kelahiran, masalah hati, dan menggalakkan penyembuhan luka.

Beberapa kajian haiwan telah mendapati bahawa asid elagik boleh menghalang pertumbuhan tumor pada kulit, esofagus, dan paru-paru, dan juga ketumbuhan lain yang disebabkan oleh karsinogen. Kajian-kajian lain juga mendapati kesan positif. Satu kajian baru-baru ini dalam budaya sel mendapati yang asid ellagic boleh bertindak terhadap bahan-bahan yang membantu untuk membentuk tumor pembuluh darah baru. Penelitian lebih lanjut diperlukan untuk menentukan sama ada keputusan ini berlaku pada manusia.

Dalam kajian hanya dilaporkan setakat ini pada umum, penyelidik Itali mendapati bahawa asid ellagic seolah-olah untuk mengurangkan kesan sampingan kemoterapi kanser prostat kepada lelaki, walaupun ia tidak melambatkan perkembangan penyakit atau meningkatkan kelangsungan hidup. Para penyelidik mengumumkan bahawa lebih banyak penyelidikan akan diperlukan untuk mengesahkan keputusan ini.

Diet seimbang yang merangkumi 5 atau lebih hidangan sehari buah-buahan dan sayur-sayuran bersama-sama dengan makanan dari pelbagai sumber tumbuhan lain seperti kacang, biji-bijian, bijirin gandum, dan kacang mungkin menjadi lebih berkesan dalam mengurangkan risiko kanser daripada makan satu makanan tertentu, seperti raspberi, dalam jumlah yang besar. Namun, beberapa kajian menunjukkan bahawa makanan yang tinggi asid ellagic mungkin menjadi tambahan yang berguna untuk diet yang seimbang. Sebagai contoh, satu kajian klinikal nonrandomized lelaki menghidap kanser prostat melaporkan bahawa jus delima memperlahankan tahap peningkatan darah antigen prostat khususnya, bahan yang secara rutin diukur untuk menganggarkan pertumbuhan kanser prostat.

#pakarshakleeanda
#shakleematangjaya
#shakleepetrajaya
#shakleekuching
#pengedarsahshaklee
#pengedarshaklee
#promovivix
013-821-4890
#noorhasmah

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Bartholyn Cyst Dan Cara Rawatannya

Assalamualaikum

Pertanyaan dari seorang customer pagi ni membuka mata saya pada Bartholyn Cyst iaitu keadaan dimana kelenjar bartholin tersumbat.

Setiap wanita mempunyai sepasang kelenjar Bartholin, satu di kanan dan satu lagi di kiri bahagian berhampiran pintu faraj. Kelenjar ini berfungsi menghasilkan cecair sebagai pelincir apabila nafsu seseorang wanita terangsang.Setiap kelenjar bartholin berfungsi menghasilkan cairan, yang kemudian disalurkan keluar melalui saluran yang disebut saluran kelenjar barthollin. Fungsi cairan ini adalah menjaga kelembapan vagina agar dalam keadaan sihat. Jika kelenjar bartholin terganggu, maka produksi cairan vagina turut terganggu dan menyebabkan terganggunya kesihatan vagina.
Lazimnya kelenjar Bartholin yang tersumbat laluannya boleh menyebabkan cecair terbabit berkumpul di dalam kelenjar sehingga membentuk cyst yang semakin lama semakin membesar apabila seseorang wanita mengalami rangsangan seksual berulang kali. Bartholyn cyst sebenarnya …

Sakit Badan Selepas Bersalin

GLA OH GLA

Assalamualaikum semua
Alhamdulillah..kali ini nak cerita lagi pasal GLA COMPLEX SHAKLEE
Entry saya sebelum ni asyik berkira-kira nak beli gla utk diri sendiri sebab takut pregnant kan? Huhu..Beli jugak lah saya gla complex hari tu..dah timbang dan baca saya beli sebab nak kurus..sebab nak cantik kan kulit..haa..sekali..belum habis pun sebotol..tetiba saya pregnant lagi..Bukan sekarang ya..throwback jer kenangan lalu..
Testimoni saya sendiri lah kiranya ni..kalau diikutkan saya memang boleh dikategorikan sebagai seorang yang subur. Alhamdulillah..banyak orang berusaha untuk dapat anak dengan pelbagai cara tapi saya tak menghadapi sebarang masalah dalam hal ini..mungkin pendapat sesetengah orang..kalau kita tak kaya duit kita mungkin kaya pada anak. Anak-anak juga adalah rezeki buat kita..in shaa allah
Bagaimana GLA Complex membantu untuk hamil?
GLA membantu seorang wanita menghasilkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan iaitu lendir yang bewarna putih telur. Sebulan sekali seor…