Langkau ke kandungan utama

SIHAT ITU MURAH SAKIT ITU MAHAL

Salam sayang semua, semoga hari kita dipermudahkan. Hari ni nak kupas ckit isu perbelanjaan untuk merawat, mengubat kesihatan kita. Kata orang duit boleh cari tapi kesihatan tiada galang ganti. Tapi, mahukah anda berbelanja melebihi kemampuan semata untuk kesihatan sedangkan ada alternatif lain yang lebih murah untuk berubat. Ya, vivix jawapan nya. Ada org kata harga vivix mahal. Tapi pernahkan anda fikir..mahalkah rm475 sebotol vivix berbanding kesihatan anda. Cuba anda lihat senarai perbelanjaan yang perlu anda tanggung sekiranya anda terpaksa membuat pembedahan.

  • Tahukah anda jumlah anggaran sesuatu pembedahan jantung yang dilakukan di hospital pakar swasta anggaran adalah sekitar Rm 30,000 sehingga RM 50,000 ,dan setiap block atau sumbatan pada jantung anggaran dalam sekitar RM8000.
  • Bagi rawatan ballon atau angioplasty dimana salur darah yang tersumbat dibesarkan dengan prosedur memasukkan belon ke bahagian yang tersumbat bernilai dalam anggaran  RM 16,000 sehingga RM25,000, serta pemasangan stent pula di sekitar RM5,000 sehingg RM13,000.
  • Pembedahan pemindahan jantung pula dianggarkan sekitar RM 50,000 sehingga RM80,000
  • Rawatan selepas serangan jantung juga memakan belanja atau kos yang besar dengan anggaran sekitar RM10,000 ke RM30,000.
  • Bagi Rawatan Pulmonari Hipertensi atau tekanan darah tinggi ,perbelanjaan perubatan semakin meningkat dengan anggaran sekitar RM20,000 ke RM 40,000.
  • Antara yang memberikan kesan kepada pesakit buah pinggang ialah kos dialisis yang semakin meningkat , disini ianya menyatakan anggaran kos sekitar RM1500 bagi setiap bulan yang dilakukan di pusat dialisis kebajikan , bagi saya anggaran itu pun sudah membebankan di mata kasar.
  • Pemindahan pembedahan organ bagi buah pinggang adalah dianggarkan sekitar RM 100,000 dan bayaran perubatan yang perlu pesakit lakukan setiap bulan bagi ubat ubat yang diberi dianggar sekitar RM2000 ke RM3000 setiap bulan.
  • Rawatan pembedahan bahagian otak pula ianya dianggarkan sekitar RM 25,000 ke RM 40,000.
  • Stroke juga memakan perbelanjaan yang besar pada masa kini dengan anggaran perubatan ialah di sekitar RM 30,000 ke RM 60,000.
  • Prosedur pembedahan yang melibatkan bahagian paru paru dianggarkan sekitar RM2000 ke RM8000.
  • Kos pembedahan pemindahan hati boleh dikatakan antara kos peubatan yang tertinggi di malaysia iaitu dianggarkan sekitar RM300,000 ke RM400,000.
  • Pembedahan tulang belakang pula anggaran di sekitar RM20,000 ke RM 30,000.
  • Jika dilihat pembedahan pemindahan sum sum tulang juga merupakan antara pembedahan yang memakan belanja yang besar dan dianggarkan sekitar RM350,000 kos dewasa dan dimana kos kanak kanak  adalah di sekitar RM120,000 ke RM150,000.
  • Rawatan Kanser dan barah juga antara kos rawatan yang tertinggi dimalaysia yang dianggarkan sekitar RM3000 ke RM400000, bagi rawatan Chemotherapy satu sesi rawatan memakan belanja sekitar RM500 ke RM10000 dan rawatan radiasi terapi di sekitar RM1,200 ke RM2000 bagi satu sesi ,jika dikalikan 10 sesi ianya mampu menelan kos yang lebih tinggi.
  • Pembedahan kecil dan general selalunya anggaran di sekitar RM1000 ke RM8000.
Jadi apa tunggu lagi, abaikan kesihatan sebab sayang duit atau laburkan duit untuk kesihatan.



#shakleekuching
#shakleepetrajaya
#shakleematangjaya
#pengedarsahshaklee
#pengedarshaklee
#noorhasmah

nak jadi ahli untuk dapat harga lebihhh murah?



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Yang Perlu Kita Tahu..Berapa Oz Yang Bayi Patut Minum..

Bismillah.. Pasti ada antara kita yang masih confuse terutama mak-mak yang baru melahirkan anak..berapa oz susu yang nak diberi pada anak terutama bayi yang kurang dari setahun. Misi kat klinik pernah bertanya  pada saya berapa oz susu saya bagi pada anak yang umur 2 bulan? Saya jawab saya masih breasfeeding dan bagi susu formula hanya sesekali saja. Itupun tak sampai 2 oz. Then misi pun jawab, sepatutnya bayi yang berumur bawah 5 bulan, hanya perlu minum susu tidak lebih dari 3 oz untuk setiap kali penyususna. Logiknya perut bayi memang tak besar..hanya sebesar biji guli saja! Nak tahu macam mana cara menentukan berapa oz susu yang nak diberi kepada bayi anda? Cuba formula ini.. Darabkan berat badan bayi (dalam unit pound) dengan 2.5 Formula mengikut umur bayi Baru dilahirkan sehingga berumur sebulan - 30ml-60ml (1oz-2oz) Sebulan sehingga 2 bulan - 90ml-120ml(3oz-4oz) 2 bulan sehingga 6 bulan - 120ml-180ml (4oz-6oz) 6 bulan hingga setahun - 180ml-220ml (6o

Cara Pengambilan ESP SHAKLEE Dengan Betul

Assalamualaikum dan salam sayang semua pengunjung setia blog Noorzamris Hari ni nak cerita lagi tentang one of our best seller.. apa lagi kalau bukan  ESP ...!! SIAPA DAH JATUH CINTA DENGAN ESP??? yang dah cuba mesti jatuh cinta dengan ESP ni...  betul tak??? Saya pun dah jatuh cinta juga...hehe tapi,ada yang mengeluh kata macam mana nak jatuh cinta,nak bancuh pun tak tau macam mana..sabar ye...ni nak bagitau macam mana cara pengambilan yang betul untuk ESP ni supaya semua orang boleh cuba dan jatuh cinta dengannya...hehe banyak cara sebenarnya boleh bancuh ESP ni..mudah aje...cuma perlu ingat jangan bancuh dengan air panas dan jangan campur dengan minuman yang ada kafein.. CARA PENGAMBILAN ESP SHAKLEE: -bancuh 3 sudu besar ESP bersama air kosong atau campur ke dalam minuman kegemaran anda...kalu rasa 3 sudu besar tu pekat sangat,boleh bancuh sikit2... contohnya, pagi bancuh 1 sudu besar, tengahari 1 sudu besar dan sebelum tidur 1 sudu besar

Tips Pengambilan Terbaik Vivix

Vivix ®  Minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Vivix ®  mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi. Vivix sudah dipatenkan. Bahan-bahan utamanya telah diuji secara klinikal dan ianya eksklusif hanya untuk Shaklee. Cara Makan Vivix Kaedah 1 Cara Pengambilan Vivix: 1 sudu teh sehari Ambil 1 sudu teh sebelum sarapan atau selepas bangun tidur. Vivix paling bagus diambil semasa perut kosong. Sekiranya anda penghidap gastrik, anda dinasihatkan mengambil vivix selepas makan. Pastikan anda minum air dengan banyak juga, sekurang-kurangnya 3 liter sehari. 1 liter air = 25 kg berat badan Sukatan 1 sudu teh diberikan adalah standard sahaja, sekiranya anda am