Langkau ke kandungan utama

TAMPIL CANTIK MASA RAYA

Tak sedar dah 11 hari kita berpuasa, macam mana kesihatan anda?

Saya doakan kita semua sihat walafiat dalam mengharungi ibadah puasa

Dah 11 hari puasa, ini bermakna kita ada lebih kurang 18 hari lagi nak beraya

Yuhu..tapi puasa kali ni sebab dah jadi mak, persiapan lebih kepada anak anak tersayang. Mak belum beli apa apa pun

Bagi mak yang penting sihat tubuh badan. Sebab maklah yang akan banyak bekerja time raya ni kan? Nak masak, nak kemas rumah, nak hidang makanan..hihi 

Untuk sihat mak mak kena lah makan makanan tambahan gitu

Ambik Vitamin C, minum ESP untuk kecergasan

Ada duit lebih boleh ambik Collagen atau Vivix pulak

Vitamin C memang penting sangat dalam membina kolagen dalam tubuh badan. Badan sihat , imun badan tinggi memang lambatlah penyakit nak datang..in shaa allah

 Antara simptom kekurangan Vitamin C :
  1. Mudah tertekan / Stress - sering letih dan lemah 
  2. Kulit kelihatan sangat kering dan bersisik, tapak kaki keras dan kasar 
  3. Luka yang lambat sembuh 
  4. Mudah selsema / bersin 
  5. Wajah nampak tua dari usia (Vitamin C penting utk pembentukan kolagen) 
  6. Mudah dapat ulser 
  7. Mudah demam / antibodi tak kuat 
  8. Gusi berdarah 
  9. Salur darah mengecil 
  10. Sakit sendi 
  11. Tanda lebam pada badan 
  12. weight loss (bukan kurus sihat tp kurus yang tak sihat, lemah dan kusam)

Minum Esp pulak bagus untuk membina protein dalam badan . Di samping dapat membaiki sel sel dalam badan. Sel badan sihat, sihatlah tubuh badan.

 Kepentingan Protein untuk Kulit
25 peratus daripada tubuh badan manusia dibina daripada protein. Contohnya seperti kuku, kulit dan otot-otot adalah berasal daripada protein. Bila kita mengambil protein, organ penghadaman akan memproses dan memecahkannya kepada asid amino dan dihantar kedalam darah seterusnya dibawa keseluruh badan. Sel-sel badan akan memilih asid-asid amino yang diperlukan untuk membina tisu-tisu badan yang baru, antibodi, hormon, enzim dan sel-sel darah. Oleh itu protein adalah amat-amat penting untuk kulit dan tubuh yg sihat dan cantik.
Protein merupakan bahan utama yang digunakan untuk menggantikan sel-sel yang telah mati.
  • Kebanyakkan sel-sel darah putih diganti setiap 10 hari.
  • Sel-sel dalam lapisan saluran usus dan platlet darah diganti setiap 4 hari.
  • Sel-sel kulit diganti setiap 24 hari.
  • Lebih daripada 98 peratus molekul dalam badan diganti sepenuhnya setiap tahun!.
     Okay, sekarang nak share beberapa testimoni kulit cantik. Jemput tengok
     
    Haa, dah tengok testimoni kan? Boleh lah beli pulak lepas ni 💋💋
    contact saya
    noor hasmah
    013-821-4890

    #CVGProBlogger

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Bartholyn Cyst Dan Cara Rawatannya

Assalamualaikum

Pertanyaan dari seorang customer pagi ni membuka mata saya pada Bartholyn Cyst iaitu keadaan dimana kelenjar bartholin tersumbat.

Setiap wanita mempunyai sepasang kelenjar Bartholin, satu di kanan dan satu lagi di kiri bahagian berhampiran pintu faraj. Kelenjar ini berfungsi menghasilkan cecair sebagai pelincir apabila nafsu seseorang wanita terangsang.Setiap kelenjar bartholin berfungsi menghasilkan cairan, yang kemudian disalurkan keluar melalui saluran yang disebut saluran kelenjar barthollin. Fungsi cairan ini adalah menjaga kelembapan vagina agar dalam keadaan sihat. Jika kelenjar bartholin terganggu, maka produksi cairan vagina turut terganggu dan menyebabkan terganggunya kesihatan vagina.
Lazimnya kelenjar Bartholin yang tersumbat laluannya boleh menyebabkan cecair terbabit berkumpul di dalam kelenjar sehingga membentuk cyst yang semakin lama semakin membesar apabila seseorang wanita mengalami rangsangan seksual berulang kali. Bartholyn cyst sebenarnya …

Sakit Badan Selepas Bersalin

Tips Anak Tertelan Barang

Aduh!! Mak mana yang tak risau kalau anak kecil apatah lagi yang berumur dalam lingkungan 1-5 tahun tertelan barang!
Apa yang perlu dibuat?
*Rilek *Jangan Panik *Bawa anak ke hospital
Apa yang pihak hospital akan lakukan?

X-ray dada (chest) dan abdomen (perut)
x-ray akan menentukan dimana kedudukan barang tersebut.
Sama ada di: - Esophagus (salur dari mulut ke perut) -Dalam perut -Ataupun dalam usus kecil/besar
X-ray juga dapat estimate berapa besar benda tersebut dan menentukan apa yang patut doktor buat.
Kebiasaannya barang yang ditelan akan masuk terus ke sistem penghadaman. Dari Esophagus, turun ke perut, selepas tu ke usus kecil dan ke usus besar.
Sekiranya anak anda mengalami simptom :
-batuk -susah bernafas -muka jadi kebiruan
Itu merupakan tanda barang tersebut tersekat di salur pernafasan.
Sekiranya anak anda mengalami simptom:
-muntah -tidak dapat menelan makanan/minuman -sakit perut -berak berdarah -demam
Itu merupakan tanda barang tersebut tersekat di salur penghadaman sama ada di Esophagus ataupu…