Langkau ke kandungan utama

Adakah anda kurang darah?

APAKAH YG DIMAKSUDKAN DENGAN KURANG DARAH?
  • Kurang darah adalah keadaan di mana paras darah merah kurang dari normal iaitu kurang dari 11 gram /dl.
PENYEBAB KURANG DARAH
  • Kurang memakan makanan yang kaya dengan zat besi, asid folik dan vitamin B12.
  • Kerap mengandung (kurang dari 2 tahun)
  • Jangkitan cacing
  • Masalah perubatan seperti malaria,thalasemla, leukemia, buasir, dan pendarahan dari faraj.
TANDA-TANDA KURANG DARAH
  • Pucat
  • Rasa letih lesu dan tidak bermaya
  • Sentiasa rasa pening
  • Rasa pitam bila bangun
  • Kebas kaki dan tangán
  • Rasa mengah dan berdebar-debar
  • Degupan jantung cepat
AKIBAT KURANG DARAH
KESAN KEPADA IBU
  • Mudah mendapat jangkitan
  • Jika berlaku pendarahan, keadaan akan lebih mudarat
  • Mudah mendapat penyakit lemah jantung
  • Kematian ibu
KESAN KEPADA ANAK AKIBAT
KURANG DARAH YANG TERUK
  • Keguguran
  • Pembesaran janin terbantut
  • Anak lahir tidak cukup bulan
  • Anak lahir kurang berat badán
  • Anak mati dalam perut
MENINGKATKAN PENGAMBILAN ZAT
BESI MELALUI MAKANAN
  • Makan makanan seimbang
  • Makan makanan yang kaya dengan zat besi seperti kerang, lala, tiram, ikan bilis, sardin,ikan cencaru, hati ayam, hati lembu dan daging sekurang-kurangnya 4 kali seminggu.
  • Ambil bersama buah-buahan yang mengandungi vitamin C untuk menggalakkan penyerapan zat besi seperti jambu batu, mata kucing, betik,limau, rambutan, durian belanda, belimbing besi, kiwi,kedondong, mangga dan nenas.
  • Pilih sayur yang tinggi zat besi dan folat seperti pegaga, peria, kangkung, pucuk keledek, pucuk paku, ulam raja, bayam, pucuk gajus, daun pudina, cekur manis dan daun remunggai.
  • Masak sayur-sayuran bersama perencah seperti kerang, ¡kan bilis, bebola ¡kan, kek ikan, hati, daging atau telur untuk menambah kandungan zat besi.
  • Perah air limau keatas makanan seperti sambal belacan.
  • Elak minum teh, kopi atau susu bersama hidangan makanan utama atau ketika mengambil pil zat besi. Teh, kopi  atau susu boleh menghalang penyerapan zat besi.Sebaliknya ambilah air limau atau jus buah-buahan lain.
 Vitamin Shaklee Yang Disyorkan Untuk Tambah Darah

Hubungi saya 
Shaklee Independent DIstributor
SID :1104421
Noor Hasmah Jamaludin


 
0138214890

noorzamris@gmail.com

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Bartholyn Cyst Dan Cara Rawatannya

Assalamualaikum

Pertanyaan dari seorang customer pagi ni membuka mata saya pada Bartholyn Cyst iaitu keadaan dimana kelenjar bartholin tersumbat.

Setiap wanita mempunyai sepasang kelenjar Bartholin, satu di kanan dan satu lagi di kiri bahagian berhampiran pintu faraj. Kelenjar ini berfungsi menghasilkan cecair sebagai pelincir apabila nafsu seseorang wanita terangsang.Setiap kelenjar bartholin berfungsi menghasilkan cairan, yang kemudian disalurkan keluar melalui saluran yang disebut saluran kelenjar barthollin. Fungsi cairan ini adalah menjaga kelembapan vagina agar dalam keadaan sihat. Jika kelenjar bartholin terganggu, maka produksi cairan vagina turut terganggu dan menyebabkan terganggunya kesihatan vagina.
Lazimnya kelenjar Bartholin yang tersumbat laluannya boleh menyebabkan cecair terbabit berkumpul di dalam kelenjar sehingga membentuk cyst yang semakin lama semakin membesar apabila seseorang wanita mengalami rangsangan seksual berulang kali. Bartholyn cyst sebenarnya …

Sakit Badan Selepas Bersalin

GLA OH GLA

Assalamualaikum semua
Alhamdulillah..kali ini nak cerita lagi pasal GLA COMPLEX SHAKLEE
Entry saya sebelum ni asyik berkira-kira nak beli gla utk diri sendiri sebab takut pregnant kan? Huhu..Beli jugak lah saya gla complex hari tu..dah timbang dan baca saya beli sebab nak kurus..sebab nak cantik kan kulit..haa..sekali..belum habis pun sebotol..tetiba saya pregnant lagi..Bukan sekarang ya..throwback jer kenangan lalu..
Testimoni saya sendiri lah kiranya ni..kalau diikutkan saya memang boleh dikategorikan sebagai seorang yang subur. Alhamdulillah..banyak orang berusaha untuk dapat anak dengan pelbagai cara tapi saya tak menghadapi sebarang masalah dalam hal ini..mungkin pendapat sesetengah orang..kalau kita tak kaya duit kita mungkin kaya pada anak. Anak-anak juga adalah rezeki buat kita..in shaa allah
Bagaimana GLA Complex membantu untuk hamil?
GLA membantu seorang wanita menghasilkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan iaitu lendir yang bewarna putih telur. Sebulan sekali seor…