Langkau ke kandungan utama

Mempercepatkan Proses Kelahiran - Berapa Lamakah Proses Kelahiran Yang Normal

Bagi ibu yang hamil, mesti asyik tertanya-tanya berapa lama agaknya proses kelahiran akan berlaku apatah lagi bagi yang first time kan? 

Walau bagaimanapun, doktor menghitung tempoh proses kelahiran dari masa serviks terbuka sebesar tiga hingga empat sentimeter. Ini dikira sebagai permulaan "fasa aktif" atau "mantap" dalam proses kelahiran. Menjelang masa ini, anda mungkin sudah mengalami kontraksi yang agak sakit selama beberapa jam. Mungkin anda sudah terjaga sepanjang malam. Bagi anda, proses kelahiran dirasakan sudah "aktif" bagi tempoh yang begitu lama!
Anak pertama lazimnya suka mengambil masanya sendiri. Jumlah masa purata proses kelahiran bagi bayi pertama ialah lapan jam, jadi ia boleh mengambil jangka masa lebih atau kurang dari itu, tetapi kemungkinan amat kecil yang proses kelahiran pertama anda akan mengambil masa lebih daripada 18 jam.


Wanita yang pernah bersalin sebelum itu selalunya mengalami proses kelahiran yang lebih pendek berbanding wanita yang bersalin untuk pertama kali, tetapi keadaan berbeza antara indvidu. Jika ini bukan bayi pertama anda, masa purata bagi fasa aktif ialah lima jam. Kemungkinan ia akan mengambil lebih daripada 12 jam adalah sangat kecil.


Ia bukanlah perkara yang lebih baik bagi anda dan bayi jika proses kelahiran itu bergerak cepat. Sebenarnya, proses kelahiran yang terlalu pantas boleh meletihkan secara fizikal dan emosi.

Pada fasa aktif, mungkin ada satu jam atau lebih di mana anda akan mengalami sedikit kemajuan, diikuti oleh waktu kemajuan lebih. Doktor atau bidan anda patutnya memeriksa anda setiap empat jam dan bukan setiap satu atau dua jam. Ini telah dibuktikan boleh mengurangkan jumlah pembedahan caesarean yang tidak benar-benar diperlukan. Walau bagaimanapun, setiap doktor juga mempunyai cara mereka sendiri, oleh itu pastikan anda bincangkan perkara ini dengan doktor anda semasa temu janji pranatal anda.

Namun begitu, jika serviks anda tidak terbuka pada kadar sekurang-kurangnya setengah sentimeter setiap jam dalam jangka masa empat jam, bidan anda mungkin akan memanggil doktor untuk membincangkan cara mempercepatkan proses kelahiran.
Mempercepatkan proses kelahiran dipanggil augmentasi.

Sesetengah hospital mempunyai polisi yang mana mereka akan cuba mempercepatkan kelahiran jika serviks tidak terbuka pada kadar satu sentimeter sejam. Walau bagaimanapun, setiap wanita itu unik, dan kesejahteraan serta pilihan anda harus dipertimbangkan apabila membuat keputusan mengenai perkara ini.

Doktor anda mungkin memeriksa anda semula selepas dua jam untuk mengesahkan samada proses kelahiran benar-benar menjadi semakin lambat sebelum mengambil tindakan lanjut.

Apakah yang menyebabkan proses kelahiran menjadi lambat?

Kerana pelbagai sebab. Individu berbeza dan ianya sangat natural jika seorang wanita mengalami proses kelahiran yang cepat dan seorang lagi, lambat. Adakala proses kelahiran berjalan lambat sebab ibu itu terasa amat tegang. Perasaan takut boleh membuat hormon kelahiran kacau-bilau.
Proses bersalin mungkin lambat kerana:
  • posisi bayi anda;
  • kontraksi tidak berapa kuat;
  • pelvis ibu bukan mempunyai bentuk atau saiz yang sesuai.

Satu per empat wanita dilahirkan dengan bentuk pelvis yang lebih mirip pelvis lelaki (pelvis android), yang menyebabkan bayi lebih cenderung mengambil posisi belakang-ke-belakang. Kombinasi ini boleh melambatkan dan menyukarkan lagi proses kelahiran.
Namun biasanya proses kelahiran mungkin lambat tanpa sebarang sebab tertentu.
Ingatlah, serviks mengambil masa lebih lama bagi untuk terbuka bagi lima sentimeter pertama berbanding lima sentimeter kedua. Ini kerana, apabila kontraksi menjadi lebih kuat, serviks akan terbuka dengan lebih cepat.

Bolehkah saya mempercepatkan proses kelahiran dengan sendiri?

Jika doktor bertanya samada anda mahu kelahiran dipercepatkan, ambillah sedikit masa dan bertanyalah beberapa soalan. Selagi bayi anda selamat sempurna dan serviks anda membuka, walaupun dengan perlahan, anda mungkin merasakan adalah baik untuk membiarkan keadaan begitu saja. Anda mungkin berpuas-hati dengan cara lembut kelahiran itu bergerak, serentak dengan badan anda dan bayi anda.
Atau, anda sudah merasa letih sehingga merasakan amat terdesak untuk melahirkan secepat mungkin.
Untuk mempercepatkan kelahiran, terlebih dahulu cubalah teknik-teknik natural:
  • Jika anda berbaring di katil dalam bilik bersalin, bangun. Pergerakan mungkin menguatkan kontraksi dan menolong anda menanganinya.
  • Berjalanlah ke tandas - pundi kencing yang penuh boleh melambatkan proses kelahiran anda kerana ia menghalang penurunan kepala bayi anda.
  • Mandi air suam atau masuk ke dalam kolam bersalin (birthing pool) - ini mungkin mengurangkan keperluan mengambil ubat untuk mempercepatkan proses kelahiran anda.
  • Cuba terapi alternatif. Ada bukti menunjukkan akupunktur atau hipnosis semasa proses kelahiran mengurangkan keperluan untuk augmentasi.
Langkah-langkah mudah berikut mungkin cukup untuk anda mempergiatkan perjalanan kelahiran anda:
  • Cuba teknik-teknik pernafasan atau relaks jika anda teramat cemas.
  • Minta rakan kelahiran untuk mengurut belakang anda, ataupun kaki jika anda sedang duduk di atas kerusi. 
  • Jika anda tidak mahu disentuh, cuba dengar muzik yang menenangkan. Makan dan minum apabila anda rasa perlu. Makanlah sedikit snek (seperti roti bakar) dan minum air atau minuman isotonik supaya anda tidak ternyahhidrat. Walau bagaimanapun, kebanyakan hospital tidak menggalakkan ini dan hanya membenarkan beberapa teguk air tawar sebab mereka tidak mahu perut anda menjadi penuh sekiranya anda akan perlu dibedah (kelahiran caesarean). Berbincanglah dengan doktor semasa temu janji antenatal anda.
  • Tukar posisi anda. Apabila kontraksi menjadi semakin kuat, anda mungkin tidak mahu berjalan-jalan tetapi bidan atau jururawat anda boleh menolong anda mencari posisi yang lebih selesa.
  • Hayunkan punggung dan bongkok ke hadapan semasa kontraksi untuk membantu rahim anda menolak bayi dengan kuat ke atas serviks.
  • Minta jururawat atau bidan menerangkan apa yang sedang berlaku. Jika anda merasa terlibat dan dalam keadaan relaks ini akan membuat proses kelahiran itu lebih mudah dikendalikan dan sakit juga lebih senang ditahan.

Patutkah air ketuban saya dipecahkan?

Doktor anda mungkin mencadang supaya dipecahkan ketuban air untuk mempercepatkan proses kelahiran. Untuk melakukan ini, dia akan membantu anda baring atas katil dan kemudian menanggalkan bahagian hujung katil supaya punggung anda terletak di penghujungnya. Dia mungkin meminta anda meletakkan kaki dalam sanggurdi, atau anda hanya diminta membukakan kangkang luas.
Doktor anda akan menggunakan alat plastik yang panjang dengan cangkuk (semacam cangkuk crochet) dan membuat potongan kecil di membran. Ramai wanita mengatakan prosedur ini tidak selesa tapi tidaklah sakit, walaupun mereka gembira apabila dapat bangun semula selepas ianya selesai.
Doktor akan memeriksa denyutan jantung bayi anda dengan rapi menggunakan Sonicaid atau trompet telinga untuk memastikan pemecahan ketuban air tidak mengakibatkan bayi menjadi cemas. Memecahkan ketuban pada permulaan proses kelahiran tidak ada sebarang kesan ke atas jangka masa proses kelahiran. Tetapi, jika fasa aktif proses dilambatkan, memecahkan ketuban boleh memajukannya semula dan memendekkan tempoh sebanyak satu jam.
Anda akan dapati bahawa kontraksi menjadi semakin kuat setelah kesemua air ketuban memecah. Bersedialah untuk berusaha giat dengan pernafasan dan senaman untuk relaks, atau minta doktor memberi anda pelega kesakitan jika anda memerlukan bantuan tambahan.

Apakah tujuan menggunakan drip hormon?

Jika bergerak-gerak tidak berkesan untuk mempercepatkan proses kelahiran anda, dan memecahkan ketuban air tidak banyak membawa efek, doktor anda mungkin mencadangkan drip untuk membuat kontraksi lebih efektif. Ini diberi nama drip Syntocinon dan mengandungi bentuk tiruan hormon kelahiran, oksitosin.
Jika anda diberi drip Syntocinon, denyutan jantung bayi akan diawasi berterusan dengan sensor elektronik yang dipasangkan ke perut anda atau klip yang dipasangkan pada kepala bayi anda. Pengawasan berterusan adalah disyorkan sebab Syntocinon boleh terlalu merangsangkan uterus, menyebabkan kontraksi yang kuat dan kerap dan ini mungkin membuat bayi cemas.
Setelah anda diberi Syntocinon, anda akan mendapati yang anda mungkin memerlukan bantuan dari ubat melegakan sakit supaya dapat menahan kesakitan kontraksi tiruan ini. Atas sebab ini, doktor anda mungkin menawarkan epidural sebelum drip Syntocinon dimulakan.

Happy sharing..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Bartholyn Cyst Dan Cara Rawatannya

Assalamualaikum

Pertanyaan dari seorang customer pagi ni membuka mata saya pada Bartholyn Cyst iaitu keadaan dimana kelenjar bartholin tersumbat.

Setiap wanita mempunyai sepasang kelenjar Bartholin, satu di kanan dan satu lagi di kiri bahagian berhampiran pintu faraj. Kelenjar ini berfungsi menghasilkan cecair sebagai pelincir apabila nafsu seseorang wanita terangsang.Setiap kelenjar bartholin berfungsi menghasilkan cairan, yang kemudian disalurkan keluar melalui saluran yang disebut saluran kelenjar barthollin. Fungsi cairan ini adalah menjaga kelembapan vagina agar dalam keadaan sihat. Jika kelenjar bartholin terganggu, maka produksi cairan vagina turut terganggu dan menyebabkan terganggunya kesihatan vagina.
Lazimnya kelenjar Bartholin yang tersumbat laluannya boleh menyebabkan cecair terbabit berkumpul di dalam kelenjar sehingga membentuk cyst yang semakin lama semakin membesar apabila seseorang wanita mengalami rangsangan seksual berulang kali. Bartholyn cyst sebenarnya …

Sakit Badan Selepas Bersalin

GLA OH GLA

Assalamualaikum semua
Alhamdulillah..kali ini nak cerita lagi pasal GLA COMPLEX SHAKLEE
Entry saya sebelum ni asyik berkira-kira nak beli gla utk diri sendiri sebab takut pregnant kan? Huhu..Beli jugak lah saya gla complex hari tu..dah timbang dan baca saya beli sebab nak kurus..sebab nak cantik kan kulit..haa..sekali..belum habis pun sebotol..tetiba saya pregnant lagi..Bukan sekarang ya..throwback jer kenangan lalu..
Testimoni saya sendiri lah kiranya ni..kalau diikutkan saya memang boleh dikategorikan sebagai seorang yang subur. Alhamdulillah..banyak orang berusaha untuk dapat anak dengan pelbagai cara tapi saya tak menghadapi sebarang masalah dalam hal ini..mungkin pendapat sesetengah orang..kalau kita tak kaya duit kita mungkin kaya pada anak. Anak-anak juga adalah rezeki buat kita..in shaa allah
Bagaimana GLA Complex membantu untuk hamil?
GLA membantu seorang wanita menghasilkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan iaitu lendir yang bewarna putih telur. Sebulan sekali seor…