Langkau ke kandungan utama

Bilakah masa yang terbaik untuk bersama?

Apabila anda sedang cuba untuk hamil, seks pada masa yang sesuai sangat penting. Telur anda, sebaik sahaja dibebaskan daripada salah satu ovari, boleh bertahan selama di antara 12 dan 24 jam sahaja. Sperma dapat bertahan lebih lama iaitu sehingga tujuh hari dalam uterus dan tiub falopia anda. Namun begitu, dalam kebanyakan kes, anda mempunyai tempoh subur selama kira-kira enam hari sahaja.
Tempoh enam hari itu termasuk lima hari sebelum dan hari anda mengovulasi.
Seks pada masa yang tepat sewaktu ovulasi tidak begitu penting. Sebaliknya, apa yang penting ialah memastikan anda bersama suami dalam tempoh kesuburan anda. Justeru, waktu yang paling sesuai bersama suami jika anda mahu hamil ialah satu atau dua hari sebelum anda mengovulasi.
Seperti yang anda boleh bayangkan, sukar untuk mengenal pasti hari yang tepat sebelum ovulasi. Jadi cara yang terbaik ialah nikmati seks setiap dua atau tiga hari dalam waktu kitaran anda.
Tetapi jika anda mahu meneliti statistiknya, ada dinyatakan di sini. Mengandaikan anda dan suami mempunyai kesuburan yang normal, kebarangkalian anda hamil adalah:
  • empat peratus jika anda mengadakan seks lima hari sebelum ovulasi;
  • 15 peratus jika anda mengadakan seks empat hari sebelum ovulasi;
  • 25 hingga 28 peratus jika anda mengadakan seks satu atau dua hari sebelum ovulasi;
  • lapan hingga 10 peratus jika anda mengadakan seks dalam masa 24 jam ovulasi berlaku.

Bila masa anda mengovulasi dalam mana-mana kitaran bergantung kepada:
  • kepanjangan kitaran haid anda;
  • kekerapan haid anda.
Kitaran haid seorang wanita boleh jadi sependek 22 hari atau sepanjang 36 hari. Secara purata, seorang wanita itu dating haid di antara 12 dan 14 hari selepas dia mengovulasi.
Jadi anda berkemungkinan untuk mengovulasi sekitar pertengahan kitaran jika anda mempunyai kitaran haid 28 hari. Jika kitaran anda pendek, anda boleh mengovulasi dalam masa beberapa hari selepas haid anda kering. Jika anda mempunyai kitaran yang panjang, anda boleh mengovulasi dua minggu selepas haid anda kering.
Hampir 50 peratus wanita mempunyai kepanjangan kitaran yang berbeza-beza sebanyak lebih daripada tujuh hari. Jika kepanjangan kitaran anda tidak sekata, tempoh kesuburan anda juga mugkin berbeza kira-kira seminggu dari bulan ke bulan.
Sebab itulah lebih baik untuk anda mengadakan seks setiap dua hingga tiga hari sepanjang kitaran anda. Ianya lebih berkesan berbanding menumpukan tenaga anda hanya pada hari-hari yang anda fikir anda hampir mengovulasi. Begitu juga, seks setiap dua hingga tiga hari meningkatkan kualiti sperma berbanding dengan seks setiap hari.

Bagaimana saya boleh tahu bilakah saya hampir mengovulasi?

Anda mungkin sedar bila anda mengovulasi, atau anda mungkin tidak perasan sebarang perubahan yang berlaku. Jika anda merancang untuk hamil, kenalilah badan anda dengan lebih dekat lagi. Perhatikan tanda-tanda semula jadi yang menunjukkan anda sedang menghampiri waktu ovulasi. Ini boleh bermula kira-kira tiga minggu sebelum haid yang seterusnya datang, dan tanda-tandanya termasuk:
  • Peningkatan rembesan faraj menjadikannya lebih basah, dan teksturnya anjal seperti putih telur. Ini dipanggil mukus subur.
  • Rasa sedikit tidak selesa pada sebelah bahagian perut.
  • Rasa lebih seksi.
Salah satu cara yang paling mudah untuk mengetahui bilakah hari-hari subur anda ialah dengan kaedah “dua hari”. Ini melibatkan pemeriksaan harian untuk melihat kehadiran mukus subur.
Apa yang anda perlu lakukan ialah tanya diri sendiri dua soalan samada pada waktu tengah hari atau sebelum anda masuk tidur: “Adakah saya perasan sebarang rembesan hari ini?” dan “Adakah saya perasan sebarang rembesan semalam?” Jika jawapan kepada kedua-dua soalan itu ialah “ya”, maka anda kemungkinan besar dalam tempoh subur. Jika jawapan bagi kedua-duanya ialah “tidak”, maka anda mungkin bukan berada dalam tempoh subur.
Untuk mengenal pasti tempoh subur, cubalah kakulator ovulasi kami. Dan baca artikel kami untuk mendapatkan tip-tip yang dapat membantu anda mengenal pasti tanda-tanda ovulasi.

Adakah haid yang tidak tetap bermakna lebih sukar untuk hamil?

Jika haid anda tidak tetap, lebih sukar bagi anda mengenal pasti bilakah waktu subur anda. Jadi berlatihlah mengesan tanda-tanda mukus subur, enggunakan kaedah “dua hari” yang dinyatakan tadi. Cuba untuk mengadakan seks apabila anda perasan sudah dua tiga hari anda mendapat mukus basah dan licin. Atau anda mungkin dapati lebih mudah dengan hanya mengadakan seks yang kerap sepanjang kitaran anda.
Jika kitaran anda tidak tetap, atau selang lebih daripada 36 hari, jumpalah doktor. Kadang kala kitaran yang tidak tetap disebabkan oleh masalah seperti sindrom polisistik ovari (PCOS) atau masalah tiroid. Masalah-masalah ini boleh menjejaskan peluang anda untuk hamil.
Anda biasanya dinasihatkan supaya terus mencuba untuk hamil selama sekurang-kurangnya satu tahun sebelum merujuk kepada doktor tentang masalah penghamilan. Walau bagaimanapun, jika anda berumur 36 tahun atau lebih atau anda mempunyai masalah kesihatan seperti haid tidak tetap yang boleh menjejaskan keupayaan anda untuk hamil, maka anda disarankan supaya mendapatkan bantuan segera.

credit to PA&MA

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Yang Perlu Kita Tahu..Berapa Oz Yang Bayi Patut Minum..

Bismillah.. Pasti ada antara kita yang masih confuse terutama mak-mak yang baru melahirkan anak..berapa oz susu yang nak diberi pada anak terutama bayi yang kurang dari setahun. Misi kat klinik pernah bertanya  pada saya berapa oz susu saya bagi pada anak yang umur 2 bulan? Saya jawab saya masih breasfeeding dan bagi susu formula hanya sesekali saja. Itupun tak sampai 2 oz. Then misi pun jawab, sepatutnya bayi yang berumur bawah 5 bulan, hanya perlu minum susu tidak lebih dari 3 oz untuk setiap kali penyususna. Logiknya perut bayi memang tak besar..hanya sebesar biji guli saja! Nak tahu macam mana cara menentukan berapa oz susu yang nak diberi kepada bayi anda? Cuba formula ini.. Darabkan berat badan bayi (dalam unit pound) dengan 2.5 Formula mengikut umur bayi Baru dilahirkan sehingga berumur sebulan - 30ml-60ml (1oz-2oz) Sebulan sehingga 2 bulan - 90ml-120ml(3oz-4oz) 2 bulan sehingga 6 bulan - 120ml-180ml (4oz-6oz) 6 bulan hingga setahun - 180ml-220ml (6o

Cara Pengambilan ESP SHAKLEE Dengan Betul

Assalamualaikum dan salam sayang semua pengunjung setia blog Noorzamris Hari ni nak cerita lagi tentang one of our best seller.. apa lagi kalau bukan  ESP ...!! SIAPA DAH JATUH CINTA DENGAN ESP??? yang dah cuba mesti jatuh cinta dengan ESP ni...  betul tak??? Saya pun dah jatuh cinta juga...hehe tapi,ada yang mengeluh kata macam mana nak jatuh cinta,nak bancuh pun tak tau macam mana..sabar ye...ni nak bagitau macam mana cara pengambilan yang betul untuk ESP ni supaya semua orang boleh cuba dan jatuh cinta dengannya...hehe banyak cara sebenarnya boleh bancuh ESP ni..mudah aje...cuma perlu ingat jangan bancuh dengan air panas dan jangan campur dengan minuman yang ada kafein.. CARA PENGAMBILAN ESP SHAKLEE: -bancuh 3 sudu besar ESP bersama air kosong atau campur ke dalam minuman kegemaran anda...kalu rasa 3 sudu besar tu pekat sangat,boleh bancuh sikit2... contohnya, pagi bancuh 1 sudu besar, tengahari 1 sudu besar dan sebelum tidur 1 sudu besar

Tips Pengambilan Terbaik Vivix

Vivix ®  Minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Vivix ®  mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi. Vivix sudah dipatenkan. Bahan-bahan utamanya telah diuji secara klinikal dan ianya eksklusif hanya untuk Shaklee. Cara Makan Vivix Kaedah 1 Cara Pengambilan Vivix: 1 sudu teh sehari Ambil 1 sudu teh sebelum sarapan atau selepas bangun tidur. Vivix paling bagus diambil semasa perut kosong. Sekiranya anda penghidap gastrik, anda dinasihatkan mengambil vivix selepas makan. Pastikan anda minum air dengan banyak juga, sekurang-kurangnya 3 liter sehari. 1 liter air = 25 kg berat badan Sukatan 1 sudu teh diberikan adalah standard sahaja, sekiranya anda am