Langkau ke kandungan utama

Penyakit Vitiligo (Sopak)

Bagaimana Sopak Boleh Berlaku

Antara beberapa punca yang menyebabkan sopak ialah : 
  • Penghasilan antibodi yang menyerang melanosit di badan pesakit sendiri
  • Kemusnahan melanosit dengan tersendiri
  • Ada kajian yang menunjukkan, sesetengah kejadian seperti sunburn atau tekanan emosi boleh menyebabkan timbulnya penyakit vitiligo.
  • Vitiligo juga boleh disebabkan oleh faktor keturunan walaupun ia tidak dapat dibuktikan
Namun begitu, kebanyakan pesakit sopak atau vitiligo adalah disebabkan oleh penggunaan krim kulit yang tidak sesuai. Kebanyakan produk kulit di pasaran tidak diketahui tahap keselamatannya terutama penggunaan bahan kimia di dalamnya.
Banyak juga pendedahan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia berhubung beberapa produk yang berbahaya. Sebab apakah ia berbahaya? Ini kerana produk dikesan mengandungi beberapa bahan kimia bahaya untuk tubuh kita. 
Tapi kadang itu memang kita sendiri tidak tahu adanya bahan tersebut, sebab ramuan tersebut disembunyikan daripada label.
Kesan penggunaan bahan seperti inilah akhirnya boleh menyebabkan penyakit kulit contohnya
  • Jerawat batu dan kulit sensitif
  • Sopak atau vitiligo
  • Kanser kulit
Sebaik-baiknya, jika hendak ambil sesuatu untuk tubuh kita samada masuk ke dalam badan atau walaupun sekadar disapu pada kulit, pastikan produk yang anda ambil adalah selamat daripada bahan berbahaya. Ini mujur jugalah sekadar kena sopak atau jerawat, kita tidak mahu hingga mencapai tahap kanser kan.
Penyakit sopak menyebabkan tubuh membentuk sejenis protein yang dipanggil cytokines. Protein ini merosakkan sel-sel melanocytes yang membentuk melanin. Ada juga teori mengatakan melanocytes ini merosakkan dirinya sendiri atau disebut sebagai self destruction.
Bagaimana Vivix boleh membantu? Dalam hal ini, Vivix bertindak dengan 2 cara:

a. Menghalang pembentukan protein AGE

Apakah AGE? Anda boleh baca lebih lanjut tentang AGE dalam posting saya sebelum ini.
Peningkatan protein AGE dalam badan boleh menyekat penghasilan dan fungsi sel badan kita. Semakin banyak protein AGE terbentuk, semakin mudah kulit kita bertambah teruk terutama dengan pelbagai faktor contohnya cahaya matahari dan penggunaan bahan kimia berbahaya pada tubuh.

b. Mengandungi polifenol penting

Vivix mengandungi ramuan polifenol yang telah dibuktikan dalam ujian makmal memberi kesan positif terhadap empat mekanisma utama dalam penuaan sel dan dengan itu ia bertindak lebih dari sekadar memberi sokongan antioksidan.
Kajian menunjukkan polifenol bertindak sebagai antioksidan untuk menghalang dan merawat kerosakan kulit disebabkan oleh pendedahan kepada cahaya matahari. Kerosakan kulit turut berkait rapat dengan radikal bebas yang bertindak memusnahkan sel kulit. Polifenol menunjukkan sangat baik untuk melindungi kulit dan tubuh daripada radikal bebas.

ESP

ESP merupakan protein segera pertama yang dicipta oleh Shaklee sekitar tahun 1961 lalu sebelum adanya protein segera lain di pasaran. Mengapa ESP penting untuk pesakit sopak atau vitiligo?
Asas tubuh kita adalah sel. Tubuh kita terdiri daripada pelbagai sistem. Contohnya sistem pencernaan, sistem perkumuhan dan lain-lain. Di dalam sistem ini, mengandungi pelbagai organ contohnya dalam sistem pencernaan kita ada organ seperti mulut, perut, usus kecil, usus besar dan lain-lain.
Bagi setiap organ pula adalah binaan daripada sel-sel ini yang paling asas. Sel terkecil dalam badan manusia adalah sel sperma (lelaki) dan sel terbesar adalah ovum (wanita). Untuk membina sel yang sihat, kita perlukan kepada protein.
Bila sel yang rosak (kulit pesakit sopak) dapat digantikan dengan sel yang sihat, tentulah kulit pun akan menjadi lebih sihat dan tiada lagi kesan-kesan sopak. Ini kerana tanpa protein yang baik, sel kulit hanya akan copy sel sediada. Kalau sel sediada tidak sihat, itulah yang akan ditirunya sampai bila-bila pun. Jadi anda perlukan protein yang baik seperti ESP untuk membantu anda mendapatkan sel kulit dan badan yang sihat.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Yang Perlu Kita Tahu..Berapa Oz Yang Bayi Patut Minum..

Bismillah.. Pasti ada antara kita yang masih confuse terutama mak-mak yang baru melahirkan anak..berapa oz susu yang nak diberi pada anak terutama bayi yang kurang dari setahun. Misi kat klinik pernah bertanya  pada saya berapa oz susu saya bagi pada anak yang umur 2 bulan? Saya jawab saya masih breasfeeding dan bagi susu formula hanya sesekali saja. Itupun tak sampai 2 oz. Then misi pun jawab, sepatutnya bayi yang berumur bawah 5 bulan, hanya perlu minum susu tidak lebih dari 3 oz untuk setiap kali penyususna. Logiknya perut bayi memang tak besar..hanya sebesar biji guli saja! Nak tahu macam mana cara menentukan berapa oz susu yang nak diberi kepada bayi anda? Cuba formula ini.. Darabkan berat badan bayi (dalam unit pound) dengan 2.5 Formula mengikut umur bayi Baru dilahirkan sehingga berumur sebulan - 30ml-60ml (1oz-2oz) Sebulan sehingga 2 bulan - 90ml-120ml(3oz-4oz) 2 bulan sehingga 6 bulan - 120ml-180ml (4oz-6oz) 6 bulan hingga setahun - 180ml-220ml (6o

Cara Pengambilan ESP SHAKLEE Dengan Betul

Assalamualaikum dan salam sayang semua pengunjung setia blog Noorzamris Hari ni nak cerita lagi tentang one of our best seller.. apa lagi kalau bukan  ESP ...!! SIAPA DAH JATUH CINTA DENGAN ESP??? yang dah cuba mesti jatuh cinta dengan ESP ni...  betul tak??? Saya pun dah jatuh cinta juga...hehe tapi,ada yang mengeluh kata macam mana nak jatuh cinta,nak bancuh pun tak tau macam mana..sabar ye...ni nak bagitau macam mana cara pengambilan yang betul untuk ESP ni supaya semua orang boleh cuba dan jatuh cinta dengannya...hehe banyak cara sebenarnya boleh bancuh ESP ni..mudah aje...cuma perlu ingat jangan bancuh dengan air panas dan jangan campur dengan minuman yang ada kafein.. CARA PENGAMBILAN ESP SHAKLEE: -bancuh 3 sudu besar ESP bersama air kosong atau campur ke dalam minuman kegemaran anda...kalu rasa 3 sudu besar tu pekat sangat,boleh bancuh sikit2... contohnya, pagi bancuh 1 sudu besar, tengahari 1 sudu besar dan sebelum tidur 1 sudu besar

Tips Pengambilan Terbaik Vivix

Vivix ®  Minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Vivix ®  mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi. Vivix sudah dipatenkan. Bahan-bahan utamanya telah diuji secara klinikal dan ianya eksklusif hanya untuk Shaklee. Cara Makan Vivix Kaedah 1 Cara Pengambilan Vivix: 1 sudu teh sehari Ambil 1 sudu teh sebelum sarapan atau selepas bangun tidur. Vivix paling bagus diambil semasa perut kosong. Sekiranya anda penghidap gastrik, anda dinasihatkan mengambil vivix selepas makan. Pastikan anda minum air dengan banyak juga, sekurang-kurangnya 3 liter sehari. 1 liter air = 25 kg berat badan Sukatan 1 sudu teh diberikan adalah standard sahaja, sekiranya anda am