Langkau ke kandungan utama

JOM KURUS SEBELUM RAYA

Assalamualaikum

Hari ni dah 13 ramadhan, berkurang tak berat badan? Aih..puasa nak kurangkan berat badan ke nak tambah pahala ni?

Haa...banyak ja org mempertikaikan niat kita puasa ya tak? Oklah..tak salah nak turunkan kg dalam bulan puasa ni asalkan tak lupa niat utama utk beribadah pada allah. Kalau kg berkurang itu BONUS namanya

Bulan puasa ni mengajar kita bersederhana dalam semua perkara. Betul tak? Makan sederhana, pendek kata jangan membazir. Beli makanan kay bazaar jgn membazir.Tak makan terbuang gitu aja. Tau tak org lain terpaksa gigih berusaha utk beli brg makan tak kan kita nak bazir mcm tu saja.

Bulan puasa juga selalunya kita akan kurang makan. Mcm saya Sahur sekali dan waktu berbuka sekali lps tu memang tak makan dah dan tunggu sahur esok nya pula. Badan rasa ringan tapi tak tau pulak kg berkurang ke tak..heee

Nak tak kurus time raya nanti? Saya nak bagi tips ni..

1. waktu berbuka jgn makan terlalu banyak karbohidrat dan makanan yg manis nanti tak pasal² kekenyangan dan akhirnya tertido..mana tak jadi lemak tu dik non

2. makan alfalfa shaklee selepas makan..sebab ia membantu buang toksin dalam badan kita. apa yg tak perlu kasi flush..pastikan minum air suam banyak :-)

3. minum air suam secukupnya at least 3 liter sehari..atau 1 liter air bersamaan 25kg berat badan..haa..kira²

4. sebelum makan makanan berat jgn lupa ambik lecithin utk pecahkan lemak gitu

5. jangan asyik nak tidur saja di siang hari. pastikan ada saja kerja yg nak dibuat. eh! kata nak raya..kemas rumah ke, sapu sampah, mop lantai tak pun jalan² kat laman rumah..berkebun ;-)

Oklah..tu ja tips nak kongsi utk kurus time raya. Pastikan masa raya nanti jgn pulak makan banyak sangat..rugi!

p/s: Jangan lupa add on herblax. ambik before tido..kempis lah perut tu..sebab herblax utk cuci usus kita.

Jumpa time raya nanti :-) <3

lupa pulak nak bagitau mcm mana nak beli alfalfa, lecithin dan herblax?

contact number kat bawah saya sedia membantu

noor hasmah
013.821.4890

#pengedarsahshaklee
#pengedarshakleekuching
#pengedarshakleepetrajaya

#CVGProBLogger

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cirit Birit Dan Cara Mengatasinya

Assalamualaikum semua. Tak tahulah sejak dua hari ini perut asyik sakit ja. Dahlah kerap kali berlaku. Asyik jumpa dengan Cik Tan saja..:-) So, hari ni nak cerita pasal cirit birit yang berlaku pada saya lah. Apa itu cirit birit? Cirit birit adalah keadaan dimana kita membuang air besar dalam kadar yang kerap dengan najis yang berair. Ia biasanya berlarutan hanya dalam sehari atau dua hari dan ia bukanlah suatu penyakit yang serius. Cirit birit akut disebabkan oleh kurangnya cecair diserap dari dalam usus kecil atau usus kecil menghasilkan terlalu banyak cecair. Cirit birit akut ialahkejadian cirit-birit secara tiba-tiba. Najis yang dihasilkan lembut dan berair, perut yang 'berangin' atau bergas (flatulens), kesakitan dan individu mengalami demam dan muntah-muntah.


Cirit-birit akut mungkin disebabkan oleh jangkitan, keracunan (toksin), kesan sampingan ubat atau jenis makanan. Sesetengah penyakit boleh menyebabkan cirit-birit. Cirit-birit yan…

Bartholyn Cyst Dan Cara Rawatannya

Assalamualaikum

Pertanyaan dari seorang customer pagi ni membuka mata saya pada Bartholyn Cyst iaitu keadaan dimana kelenjar bartholin tersumbat.

Setiap wanita mempunyai sepasang kelenjar Bartholin, satu di kanan dan satu lagi di kiri bahagian berhampiran pintu faraj. Kelenjar ini berfungsi menghasilkan cecair sebagai pelincir apabila nafsu seseorang wanita terangsang.Setiap kelenjar bartholin berfungsi menghasilkan cairan, yang kemudian disalurkan keluar melalui saluran yang disebut saluran kelenjar barthollin. Fungsi cairan ini adalah menjaga kelembapan vagina agar dalam keadaan sihat. Jika kelenjar bartholin terganggu, maka produksi cairan vagina turut terganggu dan menyebabkan terganggunya kesihatan vagina.
Lazimnya kelenjar Bartholin yang tersumbat laluannya boleh menyebabkan cecair terbabit berkumpul di dalam kelenjar sehingga membentuk cyst yang semakin lama semakin membesar apabila seseorang wanita mengalami rangsangan seksual berulang kali. Bartholyn cyst sebenarnya …

Tips Anak Tertelan Barang

Aduh!! Mak mana yang tak risau kalau anak kecil apatah lagi yang berumur dalam lingkungan 1-5 tahun tertelan barang!
Apa yang perlu dibuat?
*Rilek *Jangan Panik *Bawa anak ke hospital
Apa yang pihak hospital akan lakukan?

X-ray dada (chest) dan abdomen (perut)
x-ray akan menentukan dimana kedudukan barang tersebut.
Sama ada di: - Esophagus (salur dari mulut ke perut) -Dalam perut -Ataupun dalam usus kecil/besar
X-ray juga dapat estimate berapa besar benda tersebut dan menentukan apa yang patut doktor buat.
Kebiasaannya barang yang ditelan akan masuk terus ke sistem penghadaman. Dari Esophagus, turun ke perut, selepas tu ke usus kecil dan ke usus besar.
Sekiranya anak anda mengalami simptom :
-batuk -susah bernafas -muka jadi kebiruan
Itu merupakan tanda barang tersebut tersekat di salur pernafasan.
Sekiranya anak anda mengalami simptom:
-muntah -tidak dapat menelan makanan/minuman -sakit perut -berak berdarah -demam
Itu merupakan tanda barang tersebut tersekat di salur penghadaman sama ada di Esophagus ataupu…