Langkau ke kandungan utama

Pengambilan Omega Guard Untuk ADHD




ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) merupakan gangguan yang biasa ditemui di kalangan kanak-kanak dan boleh berterusan sehingga usia remaja dan dewasa. Kanak-kanak yang mempunyai gejala ADHD biasanya sukar untuk memberi perhatian, bersifat terlampau aktif (hiperaktif) dan sukar mengawal tingkah laku.
Menurut satu kajian ke atas kanak-kanak di Malaysia yang berumur antara 5-15 tahun, seramai 4.3 peratus dari golongan tersebut mempunyai ciri-ciri ADHD.
Dan kanak-kanak lelaki lebih berisiko untuk alami gejala ADHD berbanding kanak-kanak perempuan.

Punca kepada ADHD tak diketahui, tapi ia dikaitkan dgn
- faktor genetik
- ketidakseimbangan bahan kimia dalam otak.
Penyakit ini juga bukan berpunca daripada pemakanan, pengambilan gula berlebihan, alahan atau terpengaruh dengan televisyen.

Gejala utama ADHD adalah hiperaktif, tiada tumpuan dan impulsif. 

1. Hiperaktif, dan boleh kelihatan seperti;
- tak duduk diam dan lasak di kerusi
- tak henti-henti bercakap
- suka berlari ke sana ke sini
- menyentuh atau bermain dengan apa sahaja benda yang dapat dicapai
- tidak boleh duduk tetap semasa makan
- sentiasa bergerak
- sukar membuat tugasan dalam keadaan senyap

2. Tiada tumpuan. Gejala ini biasanya kita terlepas pandang dan paling sukar untuk dikesan. Ciri-cirinya;
- sukar memberi perhatian atau menyusun atur atau menyiapkan tugas atau mempelajari perkara baru
- mudah hilang fokus, terlepas perincian, lupa tentang sesuatu perkara dan kerap bertukar-tukar aktiviti
- sukar fokus pada sesuatu perkara melainkan perkara yang dinikmati
- cepat bosan dengan satu tugasan hanya selepas beberapa minit
- mengalami masalah menyiapkan atau menghantar kerja sekolah
- sering kehilangan benda yang perlu untuk menyiapkan sesuatu tugasan
- tidak memberi perhatian ketika kita bercakap dengannya
- selalu berangan, mudah keliru dan bergerak lambat-lambat
- sukar  memproses maklumat sepantas kanak-kanak lain dan payah menurut arahan

3. Impulsif. Iaitu sifat keburuan yang mempunyai ciri seperti;
- sangat tidak sabar
- menjawab soalan dengan gelojoh
- komen tidak sopan
- menunjukkan emosi tanpa tapisan
- melakukan sebarang tindakan tanpa memikirkan akibat
- sukar menunggu perkara yang dihajati atau menunggu giliran ketika bermain
- sering menyampuk perbualan atau aktiviti lain.

Dalam kebanyakan kes, rawatan ADHD melibatkan kombinasi ubat yang bertindak mengawal gejala dan perilaku terapi. 


Bagaimana #Omegaguard boleh bantu anak ADHD ini?

Omegaguard bekal asid lemak omega 3 yang sangat banyak didapati di membran sel otak kita.
Seperti yang dinyatakan, ADHD boleh jadi disebabkan oleh ketidakseimbangan bahan kimia dlm otak. Kekurangan dopamine, iaitu sejenis neurotransmitter yang bertanggungjawab menghantar isyarat antara sel saraf otak dikatakan punca kepada gejala ADHD.  Dopamine ialah bahan kimia otak yang mempunyai hubung kait yang kuat dengan gejala ADHD.

Dopamine memberi kesan kepada keupayaan kita untuk:
- fokus
- memberi perhatian
- bermotivasi
- menurut arahan dan menjalankan tugasan

Bila dopamine tak cukup dalam otak, maka seseorang itu cenderung untuk mengalami gejala ADHD.

Jadi, cara terbaik untuk mengurangkan gejala ADHD adalah dengan meningkatkan paras dopamine dalam otak.
Banyak cara untuk tingkatkan paras dopamine dan salah satunya adalah dengan pengambilan lemak Omega 3.

Dalam kajian ni, sekumpulan kanak-kanak lelaki, dengan masalah ADHD dan tidak mempunyai ADHD yang berusia antara 8-14 tahun, diberikan samada placebo atau 10 gram marjerin (mengandungi 650mg DHA/EPA) selama 16 minggu. 

Hasil dari kajian mendapati, kanak-kanak lelaki yang mengambil supplemen Omega 3 menunjukkan pengurangan dalam gejala ADHD. Menurut kajian itu, peningkatan dalam tumpuan dilihat pada kedua-dua kanak-kanak dengan ADHD dan tanpa ADHD, tetapi kesannya adalah yang paling ketara pada kanak-kanak yang mempunyai masalah ADHD.

Kesimpulannya, pengambilan omega 3 yang ada dlm #omegaguard boleh membantu mengurangkan gejala ADHD

#pengedarshakleetupong
#pengedarshakleepetrajaya
#pengedarshakleematangkopodim

noorhasmah
013-821-4890

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Yang Perlu Kita Tahu..Berapa Oz Yang Bayi Patut Minum..

Bismillah.. Pasti ada antara kita yang masih confuse terutama mak-mak yang baru melahirkan anak..berapa oz susu yang nak diberi pada anak terutama bayi yang kurang dari setahun. Misi kat klinik pernah bertanya  pada saya berapa oz susu saya bagi pada anak yang umur 2 bulan? Saya jawab saya masih breasfeeding dan bagi susu formula hanya sesekali saja. Itupun tak sampai 2 oz. Then misi pun jawab, sepatutnya bayi yang berumur bawah 5 bulan, hanya perlu minum susu tidak lebih dari 3 oz untuk setiap kali penyususna. Logiknya perut bayi memang tak besar..hanya sebesar biji guli saja! Nak tahu macam mana cara menentukan berapa oz susu yang nak diberi kepada bayi anda? Cuba formula ini.. Darabkan berat badan bayi (dalam unit pound) dengan 2.5 Formula mengikut umur bayi Baru dilahirkan sehingga berumur sebulan - 30ml-60ml (1oz-2oz) Sebulan sehingga 2 bulan - 90ml-120ml(3oz-4oz) 2 bulan sehingga 6 bulan - 120ml-180ml (4oz-6oz) 6 bulan hingga setahun - 180ml-220ml (6o

Cara Pengambilan ESP SHAKLEE Dengan Betul

Assalamualaikum dan salam sayang semua pengunjung setia blog Noorzamris Hari ni nak cerita lagi tentang one of our best seller.. apa lagi kalau bukan  ESP ...!! SIAPA DAH JATUH CINTA DENGAN ESP??? yang dah cuba mesti jatuh cinta dengan ESP ni...  betul tak??? Saya pun dah jatuh cinta juga...hehe tapi,ada yang mengeluh kata macam mana nak jatuh cinta,nak bancuh pun tak tau macam mana..sabar ye...ni nak bagitau macam mana cara pengambilan yang betul untuk ESP ni supaya semua orang boleh cuba dan jatuh cinta dengannya...hehe banyak cara sebenarnya boleh bancuh ESP ni..mudah aje...cuma perlu ingat jangan bancuh dengan air panas dan jangan campur dengan minuman yang ada kafein.. CARA PENGAMBILAN ESP SHAKLEE: -bancuh 3 sudu besar ESP bersama air kosong atau campur ke dalam minuman kegemaran anda...kalu rasa 3 sudu besar tu pekat sangat,boleh bancuh sikit2... contohnya, pagi bancuh 1 sudu besar, tengahari 1 sudu besar dan sebelum tidur 1 sudu besar

Tips Pengambilan Terbaik Vivix

Vivix ®  Minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Vivix ®  mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi. Vivix sudah dipatenkan. Bahan-bahan utamanya telah diuji secara klinikal dan ianya eksklusif hanya untuk Shaklee. Cara Makan Vivix Kaedah 1 Cara Pengambilan Vivix: 1 sudu teh sehari Ambil 1 sudu teh sebelum sarapan atau selepas bangun tidur. Vivix paling bagus diambil semasa perut kosong. Sekiranya anda penghidap gastrik, anda dinasihatkan mengambil vivix selepas makan. Pastikan anda minum air dengan banyak juga, sekurang-kurangnya 3 liter sehari. 1 liter air = 25 kg berat badan Sukatan 1 sudu teh diberikan adalah standard sahaja, sekiranya anda am