Langkau ke kandungan utama

ULSER MULUT DAN CARA MENGATASI


Antara punca yang boleh menyebabkan ulser mulut ialah :-

1) Terjadinya luka didalam mulut mungkin akibat dari gosok gigi
2) Kurang pengambilan air semasa cuaca panas
3) Alahan dan Alergik pada sesuatu
4) Stress
5) Jangkitan bakteria dan virus
6) Hormon

Ulser mulut ni kan, sering terjadi tak kira jantina dan usia. ada yang kanak kanak pun dah kena. biasanya apabila kanak kanak terkena ulser ia akan disertai dengan demam

Kebiasaannya ulser mulut akan kena dalam masa 3minggu, tapi kalau lebih dari tu dinasihatkan untuk  berjumpa doktor. 

Ini kerana ulser mulut kalau merebak boleh jadi kanser.

Ulser kita boleh kategori kan kepada 2 jenis iaitu :- 

1) Ulser mulut ringan

ulser mulut ringan biasanya akan berlaku dalam masa lebih kurang seminggu, ulser mulut ini boleh berlaku 3-4 kali dalam setahun , ia sering menyerang peringkat umur 10 sehingga 20 tahun .

2) Ulser mulut kompleks

Ulser mulut kompleks ini jarang berlaku jika dibandingkan dengan ulser mulut ringan. Ulser mulut kompleks ini akan berlaku pada yang sering mendapat ulser mulut ringan.

Antara petua yang kita boleh amalkan apabila terkena ulser ialah;
1) Air Kelapa  - Kita boleh amalkan minum air kelapa untuk mengimbangi suhu badan kita
2) Air garam - Untuk mematikan bakteria dan kuman , kita boleh berkumur dengan air garam 2 ke 3 kali sehari
3) Madu - Boleh ambil madu supaya luka dan jangkitan cepat sembuh
4) Majerin - kita boleh sapu majerin disekitar tempat terkena ulser

Apakah set shaklee yang boleh membantu masalah ulser?
1) ESP 
 ESP ialah energizing soy protein, ESP ini boleh membantu pertumbuhan sel-sel baru di bahagian terkena ulser mulut, kerana protien sangat penting untuk tumbuhan sel baru .
2) Vitamin C shaklee 
Kita mudah akan dapat ulser jika sistem imun kita rendah , Vitamin c shaklee ini membantu tingkatan siste imun kita .
3) Bcomplex 
Seperti kita tahu, bila kita stress , ini juga penyumbang berlakunya ulser mulut , jadi pengambilan bcomplex ini membantu mengurangkan stress pada kita .
Paling penting jaga kebersihan mulut dan jagalah kesihatan kita

Nak produk shaklee?

Boleh contact saya
 
#pengedarshakleetupong
#pengedarshakleepetrajaya
#pengedarshakleekuching
#pengedarshakleedemak

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cirit Birit Dan Cara Mengatasinya

Assalamualaikum semua. Tak tahulah sejak dua hari ini perut asyik sakit ja. Dahlah kerap kali berlaku. Asyik jumpa dengan Cik Tan saja..:-) So, hari ni nak cerita pasal cirit birit yang berlaku pada saya lah. Apa itu cirit birit? Cirit birit adalah keadaan dimana kita membuang air besar dalam kadar yang kerap dengan najis yang berair. Ia biasanya berlarutan hanya dalam sehari atau dua hari dan ia bukanlah suatu penyakit yang serius. Cirit birit akut disebabkan oleh kurangnya cecair diserap dari dalam usus kecil atau usus kecil menghasilkan terlalu banyak cecair. Cirit birit akut ialahkejadian cirit-birit secara tiba-tiba. Najis yang dihasilkan lembut dan berair, perut yang 'berangin' atau bergas (flatulens), kesakitan dan individu mengalami demam dan muntah-muntah.


Cirit-birit akut mungkin disebabkan oleh jangkitan, keracunan (toksin), kesan sampingan ubat atau jenis makanan. Sesetengah penyakit boleh menyebabkan cirit-birit. Cirit-birit yan…

Tips Anak Tertelan Barang

Aduh!! Mak mana yang tak risau kalau anak kecil apatah lagi yang berumur dalam lingkungan 1-5 tahun tertelan barang!
Apa yang perlu dibuat?
*Rilek *Jangan Panik *Bawa anak ke hospital
Apa yang pihak hospital akan lakukan?

X-ray dada (chest) dan abdomen (perut)
x-ray akan menentukan dimana kedudukan barang tersebut.
Sama ada di: - Esophagus (salur dari mulut ke perut) -Dalam perut -Ataupun dalam usus kecil/besar
X-ray juga dapat estimate berapa besar benda tersebut dan menentukan apa yang patut doktor buat.
Kebiasaannya barang yang ditelan akan masuk terus ke sistem penghadaman. Dari Esophagus, turun ke perut, selepas tu ke usus kecil dan ke usus besar.
Sekiranya anak anda mengalami simptom :
-batuk -susah bernafas -muka jadi kebiruan
Itu merupakan tanda barang tersebut tersekat di salur pernafasan.
Sekiranya anak anda mengalami simptom:
-muntah -tidak dapat menelan makanan/minuman -sakit perut -berak berdarah -demam
Itu merupakan tanda barang tersebut tersekat di salur penghadaman sama ada di Esophagus ataupu…

Bartholyn Cyst Dan Cara Rawatannya

Assalamualaikum

Pertanyaan dari seorang customer pagi ni membuka mata saya pada Bartholyn Cyst iaitu keadaan dimana kelenjar bartholin tersumbat.

Setiap wanita mempunyai sepasang kelenjar Bartholin, satu di kanan dan satu lagi di kiri bahagian berhampiran pintu faraj. Kelenjar ini berfungsi menghasilkan cecair sebagai pelincir apabila nafsu seseorang wanita terangsang.Setiap kelenjar bartholin berfungsi menghasilkan cairan, yang kemudian disalurkan keluar melalui saluran yang disebut saluran kelenjar barthollin. Fungsi cairan ini adalah menjaga kelembapan vagina agar dalam keadaan sihat. Jika kelenjar bartholin terganggu, maka produksi cairan vagina turut terganggu dan menyebabkan terganggunya kesihatan vagina.
Lazimnya kelenjar Bartholin yang tersumbat laluannya boleh menyebabkan cecair terbabit berkumpul di dalam kelenjar sehingga membentuk cyst yang semakin lama semakin membesar apabila seseorang wanita mengalami rangsangan seksual berulang kali. Bartholyn cyst sebenarnya …