Langkau ke kandungan utama

Peluh Berlebihan Dan Cara Mengatasi

Peluh berasal daripada darah dan ia mengandungi air dan natrium klorida. Air peluh ialah salah satu bahan kumuh yang dikeluarkan oleh tubuh. Ia berfungsi sebagai medium yang menyejukkan tubuh, membantu dalam pengawalan suhu tubuh badan dan mengimbangi air dan letrolit tubuh. Perpeluhan terbahagi kepada dua bahagian:
  • Perpeluhan tidak sedar - Peluh sentiasa dihasilkan, tetapi pada masa rehat, peluh ini akan disejat dengan cepat dan tidak begitu nyata.
  • Perpeluhan nyata - Peluh terhasil dengan berlebih-lebihan atau apabila sejatannya terganggu.

Peluh yang keluar daripada tubuh merupakan sesuatu yang normal tetapi sekiranya peluh keluar lebih banyak daripada yang diperlukan ia adalah tidak normal.
Apatah lagi jika ia keluar ketika berada dalam persekitaran yang sejuk dan tidak menggunakan tenaga.
Sekiranya kejadian ini berlaku, peluh yang berlebihan terutama di bahagian tapak tangan, kaki dan bawah lengan membuatkan individu tersebut merasa rendah diri dan menjauhkan diri untuk bergaul dengan orang ramai.
Masalah peluh yang berlebihan tidak dianggap normal malah ia boleh dikategorikan sebagai satu penyakit dan istilah perubatannya lebih dikenali sebagai hiperhidrosis.
Hiperhidrosis berlaku hampir dua peratus daripada jumlah penduduk dunia.
Fenomena peluh berlebihan ini merupakan satu jenis penyakit kerana ia tidak terjadi kepada semua orang.
Kebiasaannya, peluh berlebihan bukan sahaja dikesan pada tapak tangan, kaki dan di bawah lengan malah ia juga dikesan pada bahagian kepala, muka, dada, belakang tubuh dan pangkal paha.
Hiperhidrosis biasanya berlaku pada individu dewasa berumur antara 20 hingga 50 tahun, tetapi ia boleh bermula lebih awal iaitu ketika kanak-kanak atau remaja. Malah seramai 0.6 peratus hingga satu peratus terdiri daripada golongan muda.
Sekiranya anda menghadapi gejala-gejala seperti peluh yang berpanjangan, berpeluh tanpa sebab yang munasabah, berpeluh ketika tidak melakukan sebarang aktiviti lasak, berpeluh ketika mengalami tekanan serta cuaca panas dan tidak berpeluh ketika tidur, anda dinasihatkan agar cepat bertemu dengan doktor.

Tips Mengurangkan Masalah Peluh Berlebihan Atau Hiperhidrosis
  • Memakai pakaian dari bahan sejuk dan menyerap peluh
  • Menjaga alam sekitar anda supaya sejuk dan mempunyai pengudaraan baik.
  • Elakkan makanan dan minuman yang menyebabkan berpeluh
  • Mengurangkan stres, kebimbangan atau masalah emosi lain yang boleh mencetuskan pengeluaran peluh
  • Jika alami kaki berpeluh, cucilah kaki anda secara berkala dengan air sejuk dan keringkan. Kasut harus dari bahan bernafas contohnya kasut kulit atau kanvas. Pakailah stokin dari bahan berbulu atau kapas.
  • Kasut dipastikan sentiasa berganti. Jangan pakai satu kasut berterusan setiap hari. Seeloknya anda ada 2 pasang kasut minima supaya boleh bergilir-gilir menggunakannya.
  • Mandi 2 kali sehari
  • Gunakan deodoran bebas alkohol
Setahu saya memang tidak ada ubat untuk mengatasi masalah ini. Namun apa yang saya boleh rekomen dengan set shaklee adalah:
Vivix
Ini yang paling saya syorkan. Vivix mengandungi resveratrol yang sangat bermanfaat kepada kesihatan. Vivix berfungsi mengesan sebarang ketidaknormal dalam badan kita terutamanya pada saraf simpatetik. Vivix akan membantu untuk menormalkan semula kalenjar peluh tersebut.
Pengambilan Vivix lebih mudah memandangkan ianya cecair dan boleh diambil pada bila-bila masa sahaja.

BComplex

Vitamin B seperti B5, B6, B12 dan asid folik membantu mengurangkan peluh. VItamin B mengurangkan badan berpeluh kerana ia membantu menyingkirkan bahan buangan dalam badan dan mengeluarkan toksin melalui air kencing.
Mereka yang mempunyai kadar toksik yang tinggi dalam badan cenderung untuk berpeluh dengan banyak kerana badan cuba untuk membuang toksin melalui kulit.
Apabila sistem dalaman berfungsi dengan baik, peluh akan berkurangan. Air minuman, makan makanan yang sihat dan mengambil vitamin B dapat membantu mengurangkan beban toksik kepada sistem dalaman.

Vitamin C Sustained Release

Vitamin C meningkatkan sistem imun, ini menjadikannya lebih mudah untuk melawan jangkitan dan virus. Vitamin C juga membantu untuk detox badan. Toksin dapat ditolak keluar melalui sistem perkumuhan. Apabila toksin dikeluarkan, badan akan kurang berpeluh dengan banyaknya.

Ostematrix

Kalsium dan magnesium perlu diambil bersama-sama yang mana ia dapat membantu mengurangkan gejala peluh berlebihan atau hiperhidrosis. Kekurangan magnesium telah terbukti menyebabkan bau badan dan peluh berlebihan. Tekanan yang berpanjangan dan berpeluh yang berlebihan memberi kesan kepada tahap magnesium. Justeru menambahkan pengambilan magnesium dapat membantu mengurangkan gejala berpeluh.

Zinc Complex

Zink merupakan mineral yang sangat penting untuk beberapa proses badan. Ia membantu untuk mengimbangi metabolisme badan dan dapat mengurangkan berpeluh berlebihan pada tangan dan kaki.

Walau apa pun jangan lupa untuk dapatkan nasihat daripada doktor

Untuk info lanjut boleh hubungi saya terus di talian 013-8214890

anda juga mungkin berminat dengan artikel ini 





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Yang Perlu Kita Tahu..Berapa Oz Yang Bayi Patut Minum..

Bismillah.. Pasti ada antara kita yang masih confuse terutama mak-mak yang baru melahirkan anak..berapa oz susu yang nak diberi pada anak terutama bayi yang kurang dari setahun. Misi kat klinik pernah bertanya  pada saya berapa oz susu saya bagi pada anak yang umur 2 bulan? Saya jawab saya masih breasfeeding dan bagi susu formula hanya sesekali saja. Itupun tak sampai 2 oz. Then misi pun jawab, sepatutnya bayi yang berumur bawah 5 bulan, hanya perlu minum susu tidak lebih dari 3 oz untuk setiap kali penyususna. Logiknya perut bayi memang tak besar..hanya sebesar biji guli saja! Nak tahu macam mana cara menentukan berapa oz susu yang nak diberi kepada bayi anda? Cuba formula ini.. Darabkan berat badan bayi (dalam unit pound) dengan 2.5 Formula mengikut umur bayi Baru dilahirkan sehingga berumur sebulan - 30ml-60ml (1oz-2oz) Sebulan sehingga 2 bulan - 90ml-120ml(3oz-4oz) 2 bulan sehingga 6 bulan - 120ml-180ml (4oz-6oz) 6 bulan hingga setahun - 180ml-220ml (6o

Cara Pengambilan ESP SHAKLEE Dengan Betul

Assalamualaikum dan salam sayang semua pengunjung setia blog Noorzamris Hari ni nak cerita lagi tentang one of our best seller.. apa lagi kalau bukan  ESP ...!! SIAPA DAH JATUH CINTA DENGAN ESP??? yang dah cuba mesti jatuh cinta dengan ESP ni...  betul tak??? Saya pun dah jatuh cinta juga...hehe tapi,ada yang mengeluh kata macam mana nak jatuh cinta,nak bancuh pun tak tau macam mana..sabar ye...ni nak bagitau macam mana cara pengambilan yang betul untuk ESP ni supaya semua orang boleh cuba dan jatuh cinta dengannya...hehe banyak cara sebenarnya boleh bancuh ESP ni..mudah aje...cuma perlu ingat jangan bancuh dengan air panas dan jangan campur dengan minuman yang ada kafein.. CARA PENGAMBILAN ESP SHAKLEE: -bancuh 3 sudu besar ESP bersama air kosong atau campur ke dalam minuman kegemaran anda...kalu rasa 3 sudu besar tu pekat sangat,boleh bancuh sikit2... contohnya, pagi bancuh 1 sudu besar, tengahari 1 sudu besar dan sebelum tidur 1 sudu besar

Tips Pengambilan Terbaik Vivix

Vivix ®  Minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Vivix ®  mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi. Vivix sudah dipatenkan. Bahan-bahan utamanya telah diuji secara klinikal dan ianya eksklusif hanya untuk Shaklee. Cara Makan Vivix Kaedah 1 Cara Pengambilan Vivix: 1 sudu teh sehari Ambil 1 sudu teh sebelum sarapan atau selepas bangun tidur. Vivix paling bagus diambil semasa perut kosong. Sekiranya anda penghidap gastrik, anda dinasihatkan mengambil vivix selepas makan. Pastikan anda minum air dengan banyak juga, sekurang-kurangnya 3 liter sehari. 1 liter air = 25 kg berat badan Sukatan 1 sudu teh diberikan adalah standard sahaja, sekiranya anda am