Langkau ke kandungan utama

PCOS : Gejala, Kesan Dan Cara Merawat


PCOS mengganggu kitaran haid normal dan menyebabkan lebih sukar untuk hamil. Antara 70 ke 80 peratus wanita dengan PCOS mempunyai masalah kesuburan.



Keadaan ini juga boleh meningkatkan risiko komplikasi kehamilan.




Wanita dengan PCOS berisiko dua kali ganda daripada wanita normal untuk melahirkan bayi pramatang, mengalami keguguran, tekanan darah tinggi, dan diabetes gestasi.



Walau bagaimanapun, wanita dengan PCOS boleh hamil menggunakan rawatan kesuburan yang meningkatkan ovulasi. Mengurangkan berat badan dan menurunkan kadar gula dalam darah boleh meningkatkan kemungkinan anda mengalami kehamilan yang sihat.

6 Gejala Umum PCOS


Sesetengah wanita mula menyedari gejala semasa datang haid kali pertama. Manakala sesetengahnya lagi hanya mengetahui bahawa mereka mempunyai PCOS setelah mereka mengalami masalah berat badan atau kesukaran untuk hamil.

Gejala PCOS yang paling biasa adalah:

✅ Haid tidak teratur
✅ Pendarahan berpanjangan
✅ Pertumbuhan rerambut
✅ Jerawat
✅ Berat badan berlebihan
✅ Botak seperti lelaki
✅ Kulit menjadi gelap pada bahagian tertentu badan
✅ Pening kepala

Bagaimana PCOS boleh memberi kesan terhadap badan anda?

Mempunyai tahap androgen yang lebih tinggi daripada biasa boleh menjejaskan kesuburan dan aspek lain kesihatan anda.


Kemandulan
Untuk mengandung, anda perlu ovulasi. Wanita yang tidak ovulasi secara tetap, tidak melepaskan seberapa banyak telur untuk disenyawakan. PCOS adalah salah satu sebab utama ketidaksuburan pada wanita.



Sindrom metabolisme
Sehingga 80 peratus wanita dengan PCOS mempunyai berat badan berlebihan atau obes. Obesiti dan PCOS meningkatkan risiko gula dalam darah tinggi, tekanan darah tinggi, kolesterol HDL ("baik") menjadi rendah, dan kolesterol LDL ("buruk") menjadi tinggi.



Faktor-faktor ini disebut sebagai sindrom metabolik, dan ia meningkatkan risiko penyakit jantung, diabetes, dan stroke.


Sleep Apnea
Keadaan ini menyebabkan pernafasan pada waktu malam terhenti beberapa kali, yang boleh mengganggu tidur.



Sleep apnea adalah lebih biasa terjadi kepada wanita yang mempunyai berat badan berlebihan - terutamanya jika mereka juga mempunyai PCOS. Risiko untuk mengalami sleep apnea adalah 5 hingga 10 kali lebih tinggi kepada wanita gemuk dengan PCOS daripada mereka yang tidak mempunyai PCOS.


Kanser endometrium
Semasa ovulasi, lapisan uterus akan menebal. Jika anda tidak ovulasi setiap bulan, lapisan akan menjadi semakin menebal.



Lapisan rahim yang tebal dapat meningkatkan risiko kanser endometrium.


Kemurungan
Perubahan hormon dan gejala seperti pertumbuhan rambut yang tidak diingini boleh menjejaskan emosi anda secara negatif. Kebanyakkan wanita dengan PCOS mengalami masalah kemurungan.

Tips diet dan gaya hidup untuk merawat PCOS

Rawatan untuk PCOS biasanya bermula dengan perubahan gaya hidup seperti penurunan berat badan, diet, dan senaman.

Kehilangan hanya 5 hingga 10 peratus berat badan anda boleh membantu mengawal kitaran haid anda dan memperbaiki gejala PCOS. Penurunan berat badan juga boleh meningkatkan tahap kolesterol, mengurangkan insulin, dan mengurangkan risiko penyakit jantung dan diabetes.

Mana-mana diet yang membantu anda mengurangkan berat badan boleh membantu keadaan anda. Walau bagaimanapun, beberapa diet mungkin mempunyai kelebihan berbanding orang lain.

Kajian membandingkan diet untuk PCOS mendapati bahawa diet rendah karbohidrat berkesan untuk menurunkan berat badan dan tahap insulin. Diet rendah glycemic index (low-GI), diet yang mendapat karbohidrat paling banyak dari buah-buahan, sayur-sayuran, dan biji-bijian membantu mengatur kitaran haid lebih baik daripada diet penurunan berat badan biasa.

Beberapa kajian mendapati bahawa 30 minit senaman intensiti sederhana sekurang-kurangnya tiga hari seminggu boleh membantu wanita dengan PCOS menurunkan berat badan. Kehilangan berat badan dengan senaman juga meningkatkan paras ovulasi dan insulin.

Senaman adalah lebih berfaedah apabila digabungkan dengan diet yang sihat. Diet serta senaman membantu anda kehilangan lebih banyak berat badan daripada sama ada intervensi sahaja, dan ia mengurangkan risiko anda untuk penyakit kencing manis dan penyakit jantung.

Antara supplement terbaik untuk atasi masalah PCOS

Kromium

Kromium adalah mineral surih yang meningkatkan fungsi insulin. Ia boleh membantu insulin bekerja dengan lebih berkesan, yang boleh membantu mengekalkan hormon seimbang.

Satu kajian mendapati bahawa kromium membantu mengurangkan kadar gula dalam darah dan tahap insulin pada wanita dengan PCOS. Satu lagi kesimpulan bahawa tambahan kromium dapat membantu menurunkan tahap glukosa dalam darah dan glukosa tambahan ini, menyumbang kepada peningkatan berat badan dan ketidakseimbangan hormon.

Kromium adalah cara yang sangat berkesan untuk menyokong kebimbangan berkaitan insulin dengan PCOS.

Zink

Zink dapat membantu tubuh anda menghilangkan testosteron tambahan, yang menyebabkan PCOS. Supplement ini sebenarnya mengurangkan enzim 5-alpha-reductase yang menukarkan testosteron menjadi androgen yang lebih kuat dipanggil DHT (yang menguatkan kesan testosteron).

Keupayaan zink untuk menyumbang kepada pengurangan tahap DHT telah menunjukkan ia berguna untuk mengurangkan pertumbuhan rerambut, jerawat, gangguan mood, dan peningkatan berat badan pada wanita yang mengalami PCOS yang berkaitan dengan testosteron yang berlebihan. Secara keseluruhan, kajian menyimpulkan bahawa zink mempunyai kesan positif terhadap profil metabolik wanita PCOS.

Kromium dan zink boleh didapati dalam Vitalea Shaklee (multivitamin terbaik)



GLA Complex Shaklee diekstrak dari borage yang mengandungi 2 kali ganda GLA dalam EPO. Ini dapat membantu wanita menghasilkan mukus serviks yang lebih berkualiti dan sebagai medium persekitaran untuk sperma berenang dari tiub fallopio ke ovum untuk persenyawaan.


Persekitaran yang kering di dalam vagina menyukarkan renangan sperma seterusnya menjejaskan peluang berlakunya persenyawaan. Lendir serviks kesuburan yang super subur dan berkualiti membantu sperma dapat bertahan sehingga 5 hari di dalam rahim.


GLA yang merupakan sejenis asid lemak omega -6 akan ditukarkan kepada prostaglandin iaitu sejenis enzim yang dapat menolong wanita mengawal atur hormon hormon reproduktif wanita.


GLA Complex Shaklee membantu mengawal selia hormon Estrogen dan Testosteron, seterusnya membantu wanita mendapatkan kitaran haid yang teratur.


GLA membantu mengukuhkan plasenta dan meningkatkan lapisan uterus. Ini penting untuk membantu telur yang telah bersenyawa untuk melekat dan bercambah (tumbuh).


CoQTrol Plus Shaklee ini kaya dengan CoQ10, yang membantu dalam penghasilan telur / ovum yang matang dan berkualiti. Ia adalah kunci utama ke arah persenyawaan yang berjaya.


CoQ10 adalah nutrien larut lemak. Ia penting dalam penghasilan tenaga dalam sel.


CoQ10 adalah supplement popular untuk kesihatan jantung, namun hakikatnya mempunyai peranan AMAT PENTING dalam konteks kesuburan, sama ada lelaki atau pun wanita.


CoQ10 berperanan  menghasilkan ATP, iaitu sumber tenaga untuk proses penghasilan telur, ovulasi dan perkembangan embrio di dalam rahim. Ia juga membantu meningkatkan kuantiti dan kualiti telur.



noor hasmah
0138214890

Untuk maklumat lanjut &
Free consultation

Hubungi :
Your Shaklee Independent Distributor

Noor Hasmah
 SMS | Call : 013-8214890
 Shaklee ID : 1104421


 FB Page : https://www.facebook.com/noor.hasmah

Ulasan

Kaka Vila berkata…
Salam kenal blogger hebat, ulasannya menarik. Saya dari Indonesia

Catatan popular daripada blog ini

Yang Perlu Kita Tahu..Berapa Oz Yang Bayi Patut Minum..

Bismillah.. Pasti ada antara kita yang masih confuse terutama mak-mak yang baru melahirkan anak..berapa oz susu yang nak diberi pada anak terutama bayi yang kurang dari setahun. Misi kat klinik pernah bertanya  pada saya berapa oz susu saya bagi pada anak yang umur 2 bulan? Saya jawab saya masih breasfeeding dan bagi susu formula hanya sesekali saja. Itupun tak sampai 2 oz. Then misi pun jawab, sepatutnya bayi yang berumur bawah 5 bulan, hanya perlu minum susu tidak lebih dari 3 oz untuk setiap kali penyususna. Logiknya perut bayi memang tak besar..hanya sebesar biji guli saja! Nak tahu macam mana cara menentukan berapa oz susu yang nak diberi kepada bayi anda? Cuba formula ini.. Darabkan berat badan bayi (dalam unit pound) dengan 2.5 Formula mengikut umur bayi Baru dilahirkan sehingga berumur sebulan - 30ml-60ml (1oz-2oz) Sebulan sehingga 2 bulan - 90ml-120ml(3oz-4oz) 2 bulan sehingga 6 bulan - 120ml-180ml (4oz-6oz) 6 bulan hingga setahun - 180ml-220ml (6o

Tips Pengambilan Terbaik Vivix

Vivix ®  Minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Vivix ®  mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi. Vivix sudah dipatenkan. Bahan-bahan utamanya telah diuji secara klinikal dan ianya eksklusif hanya untuk Shaklee. Cara Makan Vivix Kaedah 1 Cara Pengambilan Vivix: 1 sudu teh sehari Ambil 1 sudu teh sebelum sarapan atau selepas bangun tidur. Vivix paling bagus diambil semasa perut kosong. Sekiranya anda penghidap gastrik, anda dinasihatkan mengambil vivix selepas makan. Pastikan anda minum air dengan banyak juga, sekurang-kurangnya 3 liter sehari. 1 liter air = 25 kg berat badan Sukatan 1 sudu teh diberikan adalah standard sahaja, sekiranya anda am

Cara Pengambilan ESP SHAKLEE Dengan Betul

Assalamualaikum dan salam sayang semua pengunjung setia blog Noorzamris Hari ni nak cerita lagi tentang one of our best seller.. apa lagi kalau bukan  ESP ...!! SIAPA DAH JATUH CINTA DENGAN ESP??? yang dah cuba mesti jatuh cinta dengan ESP ni...  betul tak??? Saya pun dah jatuh cinta juga...hehe tapi,ada yang mengeluh kata macam mana nak jatuh cinta,nak bancuh pun tak tau macam mana..sabar ye...ni nak bagitau macam mana cara pengambilan yang betul untuk ESP ni supaya semua orang boleh cuba dan jatuh cinta dengannya...hehe banyak cara sebenarnya boleh bancuh ESP ni..mudah aje...cuma perlu ingat jangan bancuh dengan air panas dan jangan campur dengan minuman yang ada kafein.. CARA PENGAMBILAN ESP SHAKLEE: -bancuh 3 sudu besar ESP bersama air kosong atau campur ke dalam minuman kegemaran anda...kalu rasa 3 sudu besar tu pekat sangat,boleh bancuh sikit2... contohnya, pagi bancuh 1 sudu besar, tengahari 1 sudu besar dan sebelum tidur 1 sudu besar