Langkau ke kandungan utama

Tekanan Darah Rendah


 
Ada sedikit keraguan tentang masalah tekanan darah?? Banyak orang mengatakan tekanan darah rendah dan kurang darah adalah sama. Kat sini ada sedikit info untuk bacaan kita bersama. Tekanan darah rendah dan kurang darah adalah tidak sama. Gejala yang ditunjukkan oleh keduanya adalah sama, iaitu badan lemah, kurang semangat, mengantuk dll.



Kurang darah adalah kondisi dimana tubuh kekurangan sel darah merah (hemoglobin), yang bertugas untuk membawa dan mengedarkan nutrisi serta oksigen keseluruh tubuh (disebut juga dengan anemia). Kurang darah banyak disebabkan oleh diet yang tidak sihat, gaya hidup atau kurang nutrisi tertentu seperti zat besi. Cara menangani yang paling mudah adalah dengan mendapatkan cukup rehat, mengubah diet, serta makan bayam atau makanan lain yang tinggi nutrisi khususnya zat besi.
Tekanan darah rendah , atau yang juga dikenal dengan hipotensi, adalah satu keadaan di mana tekanan darah seseorang sangat rendah atau dibawah tekanan darah yang normal (120/80 mmhg), sehingga menyebabkan gejala seperti pusing, mudah pengsan, lelah, mual , sesak nafas, penglihatan jadi sedikit kabur, jantung berdebar, demam, dan kulit lembab. Orang yang dianggap menderita Tekanan darah rendah atau hipotesi jika tekanan darah mereka secara konsisten tetap sekitar 90/60 mm Hg atau lebih rendah. Dan, ketika tekanan darah menjadi lebih rendah lagi , akan menyebabkan aliran darah yang tidak mencukupi untuk menjangkau dengan maksimum ke organ seperti otak , ginjal, dan hati. Hipotensi jika tidak dirawat dengan segera  sangat membahayakan, malah boleh mengancam nyawa.

Penyebab tekanan darah rendah
  • Kondisi hipotensi dapat disebabkan oleh hal-hal seperti dehidrasi, terlalu lama tidur, kekurangan gizi, jumlah/volume darah kurang, gangguan jantung , kehamilan , gangguan endokrin, dan kondisi neurologis.
  • Ubat-ubat tertentu seperti alpha blocker, beta blocker , diuretik, antidepresan, dan lain-lain juga dapat menyebabkan tekanan darah rendah.

Ketika seseorang mengalami tekanan darah rendah  biasanya disarankan untuk meningkatkan garam dan cairan dlm makanan. Namun Sebelum meningkatkan  garam, sebaiknya rujuk pada doktor terlebih dahulu. Juga disarankan untuk mengurangi minuman beralkohol dan makanan yang tinggi karbohidrat seperti roti, nasi, pasta, dan kentang.

Nak tambah zat besi dalam badan, saya syorkan ambil Vitalea Shaklee.
Kenapa Vitalea Shaklee??

Of course multivitamin terhebat VITALEA SHAKLEE ni bukan sahaja multivitamin yg ada 28 jenis vitamin dan 7 jenis mineral tapi siap-siap masuk zat besi dalam tu.

APALAGI KHASIAT VITALEA YG SUPERB NI
2 kali lebih antioksidan untuk mencegah kerosakan fungsi imun berpunca daripada radikal bebas
2 kali lebih kalsium untuk pembinaan tulang
2 kali lebih magnesium untuk mengekalkan rentak jantung, otot dan fungsi saraf
2 kali lebih beta karoten untuk membentuk vitamin A yang lebih biopotent
3 kali lebih selenium untuk melindungi paru-paru, kolon dan prostat
3 kali lebih vitamin K untuk menyokong process pembinaan tulang
6 kali lebih boron untuk m enyokong kesihatan tulang
10 kali lebih biotin yang menyokong process pengeluaran tenaga


Nak cuba Set Hemoglobin Rendah dan Anemia? 
Berminat?
Boleh hubungi saya
Noor Hasmah
013-8214890



Ulasan

Noraizah berkata…
Menarik info ni.. aizah tekanan darah rendah..

Thz 4 sharing...
sihatvitamin berkata…
oo..ye ke..saya kurang darah time pregnant ja..tekanan darah ok..tq sebab baca

Catatan popular daripada blog ini

Yang Perlu Kita Tahu..Berapa Oz Yang Bayi Patut Minum..

Bismillah.. Pasti ada antara kita yang masih confuse terutama mak-mak yang baru melahirkan anak..berapa oz susu yang nak diberi pada anak terutama bayi yang kurang dari setahun. Misi kat klinik pernah bertanya  pada saya berapa oz susu saya bagi pada anak yang umur 2 bulan? Saya jawab saya masih breasfeeding dan bagi susu formula hanya sesekali saja. Itupun tak sampai 2 oz. Then misi pun jawab, sepatutnya bayi yang berumur bawah 5 bulan, hanya perlu minum susu tidak lebih dari 3 oz untuk setiap kali penyususna. Logiknya perut bayi memang tak besar..hanya sebesar biji guli saja! Nak tahu macam mana cara menentukan berapa oz susu yang nak diberi kepada bayi anda? Cuba formula ini.. Darabkan berat badan bayi (dalam unit pound) dengan 2.5 Formula mengikut umur bayi Baru dilahirkan sehingga berumur sebulan - 30ml-60ml (1oz-2oz) Sebulan sehingga 2 bulan - 90ml-120ml(3oz-4oz) 2 bulan sehingga 6 bulan - 120ml-180ml (4oz-6oz) 6 bulan hingga setahun - 180ml-220ml (6o

Cara Pengambilan ESP SHAKLEE Dengan Betul

Assalamualaikum dan salam sayang semua pengunjung setia blog Noorzamris Hari ni nak cerita lagi tentang one of our best seller.. apa lagi kalau bukan  ESP ...!! SIAPA DAH JATUH CINTA DENGAN ESP??? yang dah cuba mesti jatuh cinta dengan ESP ni...  betul tak??? Saya pun dah jatuh cinta juga...hehe tapi,ada yang mengeluh kata macam mana nak jatuh cinta,nak bancuh pun tak tau macam mana..sabar ye...ni nak bagitau macam mana cara pengambilan yang betul untuk ESP ni supaya semua orang boleh cuba dan jatuh cinta dengannya...hehe banyak cara sebenarnya boleh bancuh ESP ni..mudah aje...cuma perlu ingat jangan bancuh dengan air panas dan jangan campur dengan minuman yang ada kafein.. CARA PENGAMBILAN ESP SHAKLEE: -bancuh 3 sudu besar ESP bersama air kosong atau campur ke dalam minuman kegemaran anda...kalu rasa 3 sudu besar tu pekat sangat,boleh bancuh sikit2... contohnya, pagi bancuh 1 sudu besar, tengahari 1 sudu besar dan sebelum tidur 1 sudu besar

Tips Pengambilan Terbaik Vivix

Vivix ®  Minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Vivix ®  mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi. Vivix sudah dipatenkan. Bahan-bahan utamanya telah diuji secara klinikal dan ianya eksklusif hanya untuk Shaklee. Cara Makan Vivix Kaedah 1 Cara Pengambilan Vivix: 1 sudu teh sehari Ambil 1 sudu teh sebelum sarapan atau selepas bangun tidur. Vivix paling bagus diambil semasa perut kosong. Sekiranya anda penghidap gastrik, anda dinasihatkan mengambil vivix selepas makan. Pastikan anda minum air dengan banyak juga, sekurang-kurangnya 3 liter sehari. 1 liter air = 25 kg berat badan Sukatan 1 sudu teh diberikan adalah standard sahaja, sekiranya anda am